Dość duża liczba niebezpiecznych wypadków z udziałem pieszych sprawiła, że w Bydgoszczy rozgorzała dyskusja na temat bezpieczeństwa, w tym przede wszystkim właściwego oświetlenia przejść dla pieszych. Prezydenta Rafał Bruski zlecił audyt, po którym pojawiły się pierwsze rekomendację.
W wyniku audyty uznano, że doświetlenia wymaga 75 przejść dla pieszych, z czego za szczególnie pilne uznano 13 miejsc, których doświetlenie będzie zrealizowane w ramach I etapu poprawy bezpieczeństwa. Doświetlone mają zostać one do końca roku, szacowany koszt tego zadania to 300 tys. zł. Ratusz swoje działania skonsultował z policją i Społecznym Rzecznikiem Pieszych.
Przejścia zakwalifikowane do doświetlenia:
· ul. Jagiellońska – Kolberga:
Przejście dla pieszych wyznaczone jest na wysokości przystanku tramwajowego Jagiellońska / Łużycka. W celu zwrócenia uwagi kierujących pojazdami na analizowane przejście dla pieszych dodatkowo w nawierzchni jezdni umieszczono elementy diodowe – tzw. kocie oczka. Przejścia dla pieszych wyznaczone są za przystankiem tramwajowym dla danego kierunku ruchu tramwajowego.
· ul. Jagiellońska – Rumińskiego – Pałac Młodzieży:
Istniejące przejście dla pieszych wyposażone jest w tabliczki T-27, oznakowanie D-6 umieszczone na wysięgniku nad jezdnię oraz elementy diodowe umieszczone w nawierzchni jezdni, tzw. kocie oczka.
· ul. Grudziądzka na wysokości ul. Podgórnej:
Przejście dla pieszych wykorzystywane jest w szczególności przez mieszkańców Szwederowa udających się w kierunku Centrum miasta. Na dojeździe do rozpatrywanego przejścia dla pieszych występuje ograniczenie prędkości do 40 km/h.
· ul. Nakielska – Wrocławska (przy przystankach tramwajowych):
Przejście dla pieszych składa się z 3 części:
– jezdnia północna,
– torowisko tramwajowe,
– jezdnia południowa.
Na dojazdach do wspomnianego występuje ograniczenie prędkości do 40 km/h. W nawierzchni jezdni umieszczone są elementy diodowe, tzw. kocie oczka. W kierunku Miedzynia wprowadzono również piktorgramy A-17 na poszczególnych pasach ruchu. Ponadto na jezdni północnej planuje się wprowadzenie oznakowania aktywnego, zaś na jezdni południowej oznakowanie na tle fluorescencyjnym.
· ul. Kamienna – Lelewela:
Pierwszym jest przejście dla pieszych na wysokości ul. Lelewela. Wyznaczone zostało przez 2 pasy ruchu o przeciwnych kierunkach pomiędzy którymi umieszczono wyspę azylu dla pieszych. W celu dodatkowego zwrócenia uwagi kierujących na wspomniane przejście dla pieszych wyposażone jest w aktywne oznakowanie D-6.
· ul. Kamienna – Grabowa:
Również i to przejście dla pieszych wyposażone jest w aktywne oznakowanie D-6. W związku z występującą w niedalekim sąsiedztwie szkołą podstawową przejście wyposażone jest w również tabliczki T-27.
· ul. Wojska Polskiego – Polna:
Oprócz przejścia dla pieszych w analizowanej lokalizacji występuje również przejazd dla rowerów.
· ul. Nakielska – Owocowa:
Ulica Nakielska na terenie Miedzynia jest najważniejszą ulicą łączącą osiedle z Centrum Bydgoszczy. Wspomniana jest jednojezdniowa – po jednym pasie wyznaczonym w każdą stronę. Na wysokości ul. Owocowej znajduje się przejście dla pieszych.
· ul. Powstańców Wlkp. – Jastrzębia:
Ulica Powstańców Wielkopolskich jest jedną z głównych dróg na terenie osiedla Bielawy. Wspomniana łączy al. Stefana Kard. Wyszyńskiego z ul. Sułkowskiego. Analizowane przejście dla pieszych wyznaczone jest przez 2 pasy ruchu (po 1 w każdą stronę), pomiędzy, którymi zlokalizowano wyspę azylu dla pieszych.
· ul. Grunwaldzka (przy ul. Granicznej):
Przejście dla pieszych na ul. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Granicznej nie jest wyposażone w sygnalizację świetlną. Wspomniana znajduje się na sąsiednich skrzyżowaniach: r. Grunwaldzkie oraz Grunwaldzka / Jasna. W związku z realizacją projektu budowy dróg dla rowerów na ul. Grunwaldzkiej na odcinku od r. Grunwaldzkiego do ul. Kraszewskiego w analizowanej lokalizacji nastąpią planowane zmiany w postaci:
– wprowadzenie przejazdu dla rowerów oraz zawężenia jezdni północnej o ok. 3,5 m kosztem powierzchni wyłączonej z ruchu – przesunięcie linii krawężnika do pasów ruchu. Ponadto planuje się wprowadzenia oznakowania aktywnego na wspomnianym przejściu oraz projektowanym przejeździe.
· ul. Fordońska na wysokości posesji 428:
Opisywane przejście dla pieszych wyposażone jest w tabliczki T-27, oznakowanie aktywne D-6 oraz czerwone tło przejścia dla pieszych. Ponadto dojazd od strony Centrum objęty jest ograniczeniem prędkości do 40 km/h.
· ul. Grunwaldzka (przy ul. Czarna Droga):
przejście dla pieszych wyposażone jest w oznakowanie D-6 oraz tabliczki T-27. Ponadto znajduje się w obszarze działania inwestycji związanej z budową dróg dla rowerów na ul. Grunwaldzkiej na odcinku od r. Grunwaldzkiego do ul. Kraszewskiego. W wyniku powyższej inwestycji przejście dla pieszych wraz ze skrzyżowaniem zostanie przebudowane.
· ul. Hetmańska przy Szkole Podstawowej nr 2:
Dla wymienionego przejścia dla pieszych w 2017 r. dokonano szeregu działań zmierzających do zwiększenia poziomu ruchu drogowego. W tym celu wprowadzono progi wyspowe wraz z ograniczeniem prędkości. Ważnym aspektem było zawężenie przekroju jezdni do 3 m na pas. Dzięki wspomnianym zabiegom kierujący znacznie zwolnili, a poziom BRD znacząco wzrósł.
W celu kompleksowego zakończenia działań zwiększających poziom bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego – w tym dzieci sąsiadującej z przejściem Szkoły, zdecydowano o ujęciu przejścia dla pieszych na ul. Hetmańskiej przy Szkole Podstawowej nr 2 na listę I etapu doświetlania przejść dla p