,,Korytarz Bałtyk-Adriatyk nie będzie kończył się na Gdyni”

W Gdynii rozpoczęła się konferencja z udziałem unijnych koordynatorów sieci TEN-T oraz gości ze Szwedzkiego regionu Blekinge i najbatdziej zainteresowanego inicjatywami miasta Karlskrona. Koordynator Korytarza Bałtyk-Adriatyk prof. Kirt Bodewig zapowiedział, że korytarz ten nie powinien kończyć się na Gdynii, ale przy udziale autostrady morskiej obejmować również Szwecję.

 

Korytarz Bałtyk-Adriatyk łączy obecnie 8 portów (Gdynie, Gdańsk, Szczecin i ŚwinoujscieŚwinoujscie nad Bałtykiem oraz Triest, Rawene, Koper i Wenecje nad Adriatykiem). Przebiega on bezpośrednio przez Inowrocław i Bydgoszcz. Stawia to szczególnie Bydgoszcz przed szansą stania się ważnym węzłem blisko współpracującego z polskimi portami morskami.  Mamy zatem być beneficjentem poszerzenia korytarza o Szwecję. 

 

Decyzje o rewizji korytarzy sieci bazowej zapaść ma 2023 roku, od dzisiaj stawiana jest ona jako oficjalny cel. Oprócz słownego poparcia koordynatora Bodewiga, miało dzisiaj miejsce podpisanie listu intencyjnego pomiędzy: Stowarzyszeniem Miast Autostrady Bursztynowej, Stowarzyszeniem Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk (członkiem jest kujawsko-pomorskie) oraz szwedzkiego Stowarzyszenia Baltic Link.

 

Poparcie dla rewizji korytarza w tym kierunku wyraził w liście do uczestników Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Listowne poparcie skierował również europoseł Kosma Złotowski (zasiada w komisji odpowiedzialnej za infrastrukture) wraz z posłem Łukaszem Schreiberem.

 

Na miejscu obecny jest wicemarszałek kujawsko-pomorskiego Sławomir Kopyść, który będzie jedynym prelegentem z naszego województwa. Jego wystąpienie poświęcone będzie inicjatywie EMMA. Swój planowany kolejowy terminal przeładunkowy będzie prezentować Łódź.