W poniedziałek pisaliśmy o tym, iż uroczystość oficjalnego przecięcia wstęgi w trakcie uroczystego otwarcia spalarni odpadów komunalnych ProNatury kosztowała ponad 100 tys. zł. Wywołało to żywe zainteresowanie części samorządowców, stąd nasuwa się wątpliwość, czy nie należałoby się bliżej przyjrzeć wszystkim wydatkom na promocję kompleksu unieszkodliwiania odpadów.
W uroczystości udział wzięło około 100 osób, stąd też można łatwo dojść do wniosku, iż koszt osobowy na uczestnika wyniósł około tysiąca osób. Uroczystość rozpoczęła się w budynku administracyjnym ProNatury, gdzie podmioty zainteresowane w powstanie kompleksu unieszkodliwiania odpadów, w ramach oficjalnych przemówień wzajemnie sobie dziękowały. Można było się poczęstować kawą, herbatą, jak dobrze pamiętam były też soki i ciasto. Tymi produktami spożywczymi można było sobie umilić czas, ale trudno nazwać je pełnowartościowym obiadem. Z dokumentów wynika, iż dostępna była również wystawa fotograficzna prezentująca przebieg budowy spalarni odpadów. W dalszej części miało miejsce, już na zewnątrz uroczyste przecięcie wstęgi, po czym zaproszono przybyłe osoby do zwiedzania spalarni. Czy to była usługa warta 117 tys. zł? Niech każdy sam sobie odpowie.
Jak wynika z odpowiedzi na interpelacje wiceprzewodniczącego Rady Miasta Bydgoszczy Jana Szopińskiego z 2015 roku – na organizację konferencji promujących istotne etapy Projektu przewidziano do przeznaczenia ponad 0,5 mln zł. Zdaniem radnego Bogdana Dzakanowskiego należałoby się tym konferencjom przyjrzeć bliżej, aby zbadać czy były to koszty uzasadnione. Na prowadzenie strony internetowej budowy spalarni przeznaczono ponad 168 tys. zł, na ulotki i inne materiały graficzne przeznaczono prawie 0,6 mln zł. Do tego dochodzą również wydatki na promocję ekologiczną na przynajmniej kilkaset tysięcy złotych.
ProNatura wyjaśnia, że tak duże nakłady finansowe wynikały z unijnego Rozporządzenia Rady (WE) 1083/2006 oraz Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 nakazujących promowanie wydatkowania funduszy unijnych – Beneficjent Funduszy Europejskich realizujący projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Narodowej Strategii Spójności, zobowiązany jest prowadzić działania informacyjne i promocyjne skierowane do opinii publicznej zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu – wyjaśnia Szopińskiego prezes ProNatury Konrad Mikołajski.