Polacy od decyzji Facebook-a będą się mogli odwoływać na specjalnych zasadach



Fot: Ministerstwo Cyfryzacji

Polityka największego portalu społecznościowego Facebook budzi wśród polskich internautów kontrowersje. Chodzi o blokowanie kont i usuwanie treści, które zdaniem algorytmów Facebook-a naruszają standardy społeczności, co z kolei wśród Polaków traktowane jest jako cenzura. Polska będzie pierwszym krajem, gdzie internauta będzie mógł się odwołać dodatkowo od działań Facebook-a.

 

W środę w Warszawie podpisano pierwszą na świecie umowę pomiędzy Ministerstwem Cyfryzacji reprezentowanym przez ministra Marka Zagórskiego oraz Facebook-iem, reprezentowanym przez wiceprezesa Markusa Reinischa w sprawie utworzenia w Polsce tzw. punktu kontraktowego. Jeżeli złożone przez polskiego internautę odwołanie od decyzji Facebook-a zostanie rozpatrzone negatywnie lub nie uzyskamy na nie odpowiedzi w ciągu 72 godzin (co jest obecnie dość powszechne), wówczas będziemy mogli odwołać się do polskiego punktu kontaktowego.

 

– Dzięki dobrej współpracy z polskim przedstawicielstwem Facebooka będziemy pierwszym krajem na świecie, którym takie rozwiązanie zacznie działać. Porozumienie, które podpisaliśmy wspiera ochronę wolności słowa w Internecie, a użytkownicy portalu dostaną dzięki niemu de facto dodatkową instancję odwoławczą od blokad – mówi Marek Zagórski, Minister Cyfryzacji.

 

Przy ponownym odwołaniu się za pośrednictwem tzw. punktu kontaktowego, chęć podtrzymania usunięcia treści lub profilu Facebook będzie musiał pisemnie uzasadnić. Obecnie Facebook często o przyczynach zablokowania treści informuje lakonicznie.

 

– Zarządzanie treściami w Internecie to jedno z największych wyzwań dzisiejszego cyfrowego świata. To również wielowymiarowy problem, który wymaga współpracy wszystkich aktywnych w Internecie podmiotów, by zachowana była swoboda wypowiedzi, a jednocześnie użytkownicy mieli zapewnione bezpieczeństwo i ochronę przed niepożądanymi i szkodliwymi treściami. Podchodzimy do tego konstruktywnie i szukamy pozytywnych rozwiązań – deklaruje Jakub Turowski, dyrektor ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich.

 

Ministerstwo Cyfryzacji zainteresowane jest zawarciem podobnych porozumień również z operatorami innych mediów społecznościowych.