Taka konkluzja wysnuwa się z trwających przez cały marzec konsultacji społecznych. Oczekiwania zmiany systemu taryfowego idą w kierunku większej obecności biletów czasowych. Podsumowanie konsultacji społecznych otwiera drogę w kierunku dalszych kroków, które mogą doprowadzić do zmiany systemu taryfowego.
Łącznie w trakcie trwania konsultacji społecznych wypełniono 2423 z tego ponad 2 tys. elektronicznie. 70% uczestników konsultacji wyraziło potrzebę wprowadzenia dodatkowo krótszych biletów czasowych. Dalej pytano o dwa modele – pierwszy zakładał iż jeden z biletów czasowych pełniłby również funkcję biletu jednorazowego (czyli po skasowaniu moglibyśmy w ustalonym czasie dowolnie się przesiadać lub dojechać do ostatniego przystanku linii w której go skasowaliśmy), drugi zakłada, że do obowiązującego już systemu taryfowego wprowadzony zostanie dodatkowo nowy bilet czasowy, krótszy niż funkcjonujący już godzinowy. Więcej osób wskazało na drugi model w stosunku 62% do 38% (2% nie oddało w tej sprawie głosu).
W ankiecie pytano również o profil pasażerów – około 3/5 z badanych z komunikacji miejskiej korzysta codziennie. Zazwyczaj ich podróż trwa od 10 do 30 minut (ponad 1,4 tys. badanych), z tego zazwyczaj przesiadają się raz (ponad 1,1 tys. wskazań do 862 osób które podróżują bez przesiadek). Widzimy już w tym miejscu wniosek, że dla większości osób wprowadzenie tańszego np. 30 lub 45 minutowego biletu czasowego będzie opłacalne.
1,2 tys. badanych posiada bilet miesięczny, z jednorazowych na jedną linie lub czasowych korzysta już jednak ponad 1,1 tys. uczestników ankiety. Pokazuje to z kolei, iż mimo wszystko lubimy bilety jednorazowe.
Powyższe wyniki konsultacji są materiałem wyjściowym do dalszych prac nad zmianą systemu taryfowego. Ostateczne zmiany należeć będą do Rady Miasta. Wkrótce przedstawimy wnioski Portalu Kujawskiego do powyższego badania.