Czy rząd wesprze starania Bydgoszczy do bycia węzłem sieci bazowej TEN-T?



Czy rząd wesprze starania Bydgoszczy do bycia węzłem sieci bazowej TEN-T?

Komisja Europejska powoli przygotowuje się do rewizji sieci transportowej TEN-T. W czerwcu Sejmik Województwa oraz Rada Miasta Bydgoszczy przyjęły stanowiska, aby po tej rewizji Bydgoszcz zyskała status sieci bazowej TEN-T oraz o ujęcie w tej sieci drogi wodnej E-40.

Obecnie Bydgoszcz, według rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z 2013 roku, jest węzłem sieci kompleksowej TEN-T, czyli uzupełniającej, której rozwój planuje się do 2050 roku. Natomiast sieć bazowa to perspektywa 2030 roku. Uznanie Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej ułatwi dostęp do funduszy unijnych na rozwój węzła, czyli np. budowę terminalu intermodalnego przy stacji Emilianowo czy też budowę linii kolejowej do portu lotniczego.

 

W tej sprawie interpelacje do ministerstwa infrastruktury skierował poseł Bartosz Kownacki, który pytał, czy resort przy okazji rozmów z Komisją Europejską rozważa poparcie postulatu uznania Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej. W odpowiedzi minister Andrzej Adamczyk poinformował – W Ministerstwie Infrastruktury powołano Zespół do spraw przygotowania propozycji modyfikacji unijnych wytycznych dotyczących rozwoju TEN-T, którego zadaniem będzie m.in. współpraca ze szczeblem samorządowym w przedmiotowym zakresie. MI rozpoczęło również stosowane analizy, w rezultacie których wypracowana zostanie propozycja wyjściowa Rządu RP stanowiąca podstawę do negocjacji z KE, w ramach których ocenie zostaną poddane także propozycje wymienione w wystąpieniu Pana Posła.

 

Minister informuje, że w dużej mierze zależeć będzie to od spełnienia przez bydgoski węzeł wymagań merytorycznych.