Jakie inwestycje kolejowe z RPO zostaną wykonane w tej perspektywie unijnej?



Archiwum

W 2016 roku Zarząd Województwa przyjął Plan Spójności Komunikacyjnej, w którym zapisano warty ponad 200 mln zł program modernizacji ponad 150 km linii kolejowych. Kilka miesięcy temu informowaliśmy, że po urealnieniu kosztów program ten okazał się przeszacowany i będzie musiał zostać ograniczony. Prezentujemy aktualne założenia Planu Spójności Komunikacyjnej w zakresie kolei.

13 marca Zarząd Województwa przyjął raport z realizacji planu spójności, w którym zaprezentowano aktualne założenia na wydatkowanie kolejowej części funduszy europejskich z Regionalnego Programu Operacyjnego. Najważniejszym projektem pozostaje rewitalizacji linii kolejowej nr 207 pomiędzy Toruniem Wschodnim a Chełmżą, z wyłączeniem modernizacji stacji Toruń Wschodni, która ma zostać przebudowana w innym projekcie dla linii nr 353 o znaczeniu krajowym. Wartość tej inwestycji szacuje się na 111 mln zł, gdy w 2016 roku to zadanie szacowano na 45,4 mln zł (prawie trzykrotne niedoszacowanie). Zrezygnowano natomiast z realizacji odcinka linii 207 Grudziądz – granica województwa pomorskiego (na Malbork).

 

Na drugim miejscu znajduje się modernizacja linii kolejowej nr 208 na odcinku Grudziądz – Tuchola – granica województwa, wraz z przebudową stacji: Tuchola Budowlanych, Wierzchucin Stary oraz Cekcyn. To zadanie kosztować będzie prawie 29 mln zł, przy pierwotnie planowanym koszcie ponad 39 mln zł. Na trzecim miejscu znalazł się odcinek Grudziądz – Brodnica, który kosztować będzie 82 mln zł, gdy szacunki z 2016 roku mówiły o niecałych 60 mln zł. Ponadto za ponad 5,6 mln zł zmodernizowane będą przystanki na linii kolejowej nr 208: Górna Grupa, Grupa, Jeżewo i Dubielno.

 

Znajdująca się w 2016 roku modernizacja linii kolejowej nr 356 (Bydgoszcz – Szubin – Kcynia) bądź 281 (Nakło – Kcynia), czyli zadanie polegające na włączeniu Kcyni do sieci kolejowej, z racji wyczerpania środków nie jest już brane w tej perspektywie finansowej pod uwagę.

 

Pozostałe środki planuje się przeznaczyć na opracowanie dokumentacji technicznej dla przedsięwzięć, które mogą zostać zrealizowane już w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej (będącej obecnie w fazie układania), czyli praktycznie realizowanej dopiero po 2023 roku. Opracowana ma zostać dokumentacja dla wspomnianej linii nr 356, a także linii nr 241 Tuchola – Koronowo wraz z budową nowych torów do Maksymilianowa (w celu skomunikowania z Bydgoszczą) oraz I etapu budowy linii kolejowej dla Portu Lotniczego Bydgoszcz na odcinku Trzciniec – lotnisko.