Do końca lipca trwają konsultacje społeczne nad projektem Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Bydgoszczy. Istotność tego dokumentu polega na tym, iż określać będzie on kierunki rozwojowe miasta w przyszłości, która jest nieco dalsza od zdefiniowanych już planów inwestycyjnych.
Projekt studium liczy ponad 400 stron, stąd też trudno byłoby zwięźle opisać każdą zaplanowaną inwestycje. Skupiamy się zatem na kwestiach naszym zdaniem kluczowych. Projekt stawia za cel dostosowanie głównych wlotów do miasta do przekroju dwujezdniowego. Priorytetowo traktowane są wloty od budowanych węzłów drogi ekspresowej S-5. Jest to już zdefiniowany problem zwiększenia przepustowości drogi wojewódzkiej nr 223 (Szubińska). Ten temat jest obecnie na tapecie, czekamy chociażby na rozpisanie przetargu na opracowanie STEŚ dla budowy przeprawy przez miejscowość Białe Błota. Projekt studium Miejskiej Pracowni Urbanistycznej wskazuje uwagę na skomunikowanie ulicy Nakielskiej z węzłem Miedzyń przy Szubińskiej, którego budowa zaczęła się na dobre w ostatni wtorek. Dojazd przez ulicę Ofiar Hitleryzmu dzisiaj w jakimś stopniu spełnia swoją funkcję, ale docelowo MPU wskazuje, iż należy ten trakt uporządkować.
Projekt identyfikuje również potrzebę budowy dwupasmowego skomunikowania z węzłem drogi S-5 Tryszczyn – Smukała. Obecnie dwupasmowy standard ma już ulica Grunwaldzka na odcinku do Węzła Zachodniego oraz Nad Torem, dopiero po wyjechaniu na odcinek leśny wzdłuż ulicy Koronowskiej do granic miasta biegnie jednopasmowy odcinek (droga krajowa nr 25). Przeprowadzenie poszerzenia nie powinno być trudne z uwagi na to, że jest to odcinek leśny bez zabudowań. W projekcie studium pojawia się też propozycja, aby ten odcinek drogi krajowej nr 25 docelowo stał się drogą wojewódzką. Wówczas DK nr 25 biegłaby razem z drogami S-5 i S-10, aż do węzła w Stryszku, omijając Bydgoszcz od strony zachodniej.
Przewiduje się też dwujezdniowy charakter ulicy Nowotoruńskiej, która najprawdopodobniej będzie prowadzić do węzła drogi S-10 (nie ma jeszcze wyznaczonego wariantu przebiegu ekspresówki na odcinku Bydgoszcz – Toruń). Dla uzyskania dwupasmowego standardu drogi krajowej nr 80 konieczne jest wybudowanie kolejnej nitki mostu nad Wisłą w Fordonie. Na to uwagę również zwraca projekt studium.
Jeżeli chodzi o przedsięwzięcia kolejowe zaplanowano w studium budowę odcinka Trzciniec – Port Lotniczy Bydgoszcz (odcinek właściwie na terenie gminy Białe Błota). Naszym zdaniem poważnym brakiem jest niezidentyfikowanie dalszego odcinka z lotniska do Solca Kujawskiego, jako ważnego elementu Węzła Logistycznego Bydgoszcz. Będziemy wnioskować o uzupełnienie tej kwestii.
MPU planuje również docelowo utworzenie przystanku kolejowego na Jarach (okolice skrzyżowania z Nakielską) i przy węźle zachodnim oraz dyslokację przystanków na Osowej Górze i Brdyujściu, dla lepszej dostępności, w tym integracji z transportem miejskim