Dzisiaj dla kujawsko-pomorskiego dzień historyczny, bowiem przed południem został oddany do użytku liczący 25 km odcinek drogi ekspresowej S-5 od granicy województwa wielkopolskiego do węzła Jaroszewo, obejmujący obwodnicę Żnina.
W ramach budowy 7 odcinka drogi ekspresowej S5 powstały 4 węzły drogowe: (Żnin Zachód, Biskupin, Rogowo, Lubcz) oraz 16 obiektów Inżynierskich. Zrealizowano przebudowę istniejącej sieci drogowej oraz budowę chodników, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych oraz oświetlenia drogowego. Wykonane zostały urządzenia ochrony środowiska w tym ekrany akustyczne i przejścia dla zwierząt. W ramach zadania powstała również para Miejsc Obsługi Podróżnych – MOP Żnin Wschód / MOP Żnin Zachód. 23 grudnia została oddana do ruchu trasa główna. Prace na kontrakcie zostaną ostatecznie zakończone w połowie kwietnia 2020 roku – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Pierwszy z siedmiu
Prace w ramach drogi ekspresowej S-5 w województwie kujawsko-pomorskim podzielono na 7 odcinków Dzisiaj otwarto pierwszy z nich, na całość poczekamy natomiast dobry rok. Bliski otwarcia jest bowiem jedynie odcinek Tryszczyn/Bydgoszcz Opławiec – Aleksandrowo/Bydgoszcz Północ, w ramach północnej obwodnicy Bydgoszczy. Na tym odcinku trwają obecnie prace wykończeniowe, nie wiadomo czy zostanie on oddany do użytku jeszcze przed Sylwestrem, czy już na początku 2020 roku.
Oddanie do użytku odcinka Tryszczyn – Aleksandrowo wiele nie wniesie, do czasu ukończenia zachodniej obwodnicy Bydgoszczy, czyli odcinka Białe Błota – Pawłówek – Tryszczyn. Pod koniec listopada zaawansowanie prac oszacowano na blisko 60%, co oznacza, że poczekamy jeszcze przynajmniej kilka miesięcy. W jednym z pism kierowanych do GDDKiA, wykonawca wnioskował nawet o prolongatę terminu ukończenia inwestycji do grudnia 2020 roku. Dzisiaj trudno jednak powiedzieć, czy przyjdzie nam poczekać jeszcze rok.
Identyczne zaawansowanie ma odcinek od węzła Jaroszewo do Szubina. Co jednak może wywoływać pewien niepokój, to jak spojrzymy na dane ze stycznia to mieliśmy zaawansowanie na poziomie 57,6%, czyli przez ostatnie 11 miesięcy zaawansowanie wzrosło zaledwie o około 2,3 punktu procentowego. Można z tego wnioskować, że prace stanęły w miejscu. Z informacji jaka pojawiła się wiosną wynika, że wykonawca wnioskuje o przedłużenie terminu wykonania do sierpnia 2020 roku oraz o zwiększenie finansowania o ponad 30 mln zł.
Najgorzej wygląda sytuacja na odcinkach: Szubin – Białe Błota; Aleksandrowo – Dworzyskowo oraz Dworzyskowo – Nowe Marzy. Po wyrzuceniu z placu budowy poprzedniego wykonawcy, trwają obecnie przetargi na wybór wykonawców, którzy dokończą prace. Prace na odcinku od węzła autostrady A1 w Nowych Marzach do Dworzyskowa wykonano zaledwie w 23%, na odcinku od Dworzyskowa do Aleksandrowa natomiast w tylko 21%. Na odcinku Białe Błota – Szubin wykonano 39% prac.