W środę Rada Miasta Bydgoszczy przyjęła stanowisko w sprawie rewizji Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Konsultacje w tej sprawie do połowy lipca prowadzi Komisja Europejska. O przyjęcie stanowiska wniósł klub Koalicji Obywatelskiej.
W 2023 roku Komisja Europejska planuje rewizję sieci TEN-T, w której Bydgoszcz obecnie jest traktowany jako węzeł sieci kompleksowej. Największe pieniądze w najbliższych 10 latach trafią jednak do sieci bazowej.
Stanowisko Rady Miasta Bydgoszczy w sprawie rewizji Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T)
Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) stanowi wykaz najważniejszych, z punktu widzenia rozwoju i funkcjonowania Unii Europejskiej, połączeń szlaków drogowych, kolejowych, lotniczych, morskich i rzecznych, jak również punktowych elementów infrastruktury.
Zaplanowana na 2022 rok rewizja Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), zgodnie z Europejską Polityką Transferową, przewiduje silny akcent dotyczący węzła transportowego.
W związku z powyższym Rada Miasta Bydgoszczy przedstawia swoje stanowiska co do ww. rewizji:
1. Uznanie Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej kolejowo-drogowy.
2. Uznanie linii kolejowej nr 201 za element sieci bazowej, z uwagi chociażby na znaczenie dla transportu towarowego, zapisane w krajowym Masterplanie dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 roku.
3. Uznanie drogi wodnej E-40 za kompleksowy element sieci TEN-T – podobny postulat kieruje m.in. Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk oraz Rada Interesantów portu w Gdańsku.
4. Uznanie linii kolejowych: numer 18 na odcinku Bydgoszcz Wschodnia – Piła, numer 203 na odcinku Piła – Krzyż oraz numer 351 na odcinku Krzyż – Szczecin za element sieci kompleksowej TEN-T.
Naszym zdaniem niezbędne staje się podjęcie kompleksowych działań mających na celu aktywne zaangażowanie się w proces przygotowania zmian w ramach rewizji sieci TEN-T.
W poniedziałek stanowisko w podobnej sprawie przyjął Sejmik Województwa – Sejmik za uznaniem Bydgoszczy jako węzła sieci bazowej TEN-T