Rząd będzie miał większy wpływ na inwestycje kolejowe w regionie?



Na dzisiaj trudno mówić o tym jakie środki województwo kujawsko-pomorskie będzie miało do dyspozycji w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej, a to za sprawą tego, że nie został on nawet uchwalony przez Parlament Europejski. W Polsce toczy się natomiast już dyskusja o tym, że w nowej perspektywie finansowej rząd może chcieć wpływać na inwestycje kolejowe z Regionalnych Programów Operacyjnych.

 

O takim zagrożeniu dla kompetencji samorządu mówił dzisiaj marszałek Piotr Całbecki, w trakcie odbywającej się w Bydgoszczy ,,Samorządna Rzeczpospolita”. W bieżącej perspektywie listę inwestycji kolejowych ustalił właściwie Zarząd Województwa przyjmując Plan Spójności Komunikacyjnej, dokument którego nie zatwierdzał nawet Sejmik Województwa. Dokument ten był krytykowany przez bydgoskich samorządowców, bowiem na liście podstawowej znalazły się tylko inwestycje w okręgu toruńsko-grudziądzkim.

 

Plan nie zrealizowany

Od roku wiemy, że założenia z 2016 roku nie będą zrealizowane, bowiem koszty inwestycji okazały się wyższe niż pierwotnie planowano. Priorytetem dla bieżącej perspektywy stała się modernizacja linii kolejowej nr 207 pomiędzy Toruniem Wschodnim i Chełmżą, zrezygnowano już z dalszego odcinka do granicy województwa pomorskiego, w kierunku Malborka. Być może uda się w tej perspektywie zrealizować odcinek Grudziądz – Tuchola. Wiemy natomiast, że projekty z listy rezerwowej nie maja szans na realizację, w tym skomunikowanie Kcyni poprze linie 356 lub 281.

 

Obcięcie planowanego planu inwestycyjnego sprawia, że zostały wolne fundusze europejskie, które za zgodą Komisji Europejskiej samorząd wojewódzki chce przeznaczyć na opracowanie dokumentacji technicznej dla linii kolejowych, które miałyby być realizowane w nowej perspektywie. W poniedziałek wicemarszałek Zbigniew Ostrowski poinformował, że przetarg na dokumentacje linii nr 356 i 281 rozpisany będzie we wrześniu. Planuje się rozpocząć też projektowanie I etapu włączenia Portu Lotniczego Bydgoszcz do sieci kolejowej oraz budowę linii kolejowej łączącej Maksymilianowo z Koronowem wraz modernizacją linii nr 241.

 

Nie wiemy jednak jakie będą środki kolejowe w nowym RPO i liczyć się trzeba, że w pierwszej kolejności mogą być realizowane zadania niewykonane w tej perspektywie, chociażby odcinek Chełmża – Malbork linii nr 207.

 

Jeżeli obawy marszałka się spełnią, to wówczas wpływ na to, które inwestycje będą realizowane będzie miał rząd. Być może odbywałoby się to w połączeniu tzw. programu Kolej Plus. W pierwszych założeniach tej rządowej inicjatywy znalazł się odcinek Bydgoszcz – Szubin linii kolejowej nr 356, którego kontynuacją ma być nowa linia kolejowa w kierunku Żnina.