Znamy rekomendacje wynikające ze studium lokalizacyjnego dla platformy multimodalnej Bydgoszcz – Solec Kujawski, opracowanego przez WYG International w ramach projektu EMMA w programie INTERREG. W opracowaniu pojawia się plan budowy portu na lewym brzegu Wisły do końca 2027 roku, ale też wskazuje się, że z punktu widzenia komercyjnego przedsięwzięcie nie będzie opłacalne.
Przeprowadzone analizy efektywności finansowej wskazują, że przedsięwzięcie nie jest opłacalne komercyjnie. Uzyskane wskaźniki finansowania przyjmują wartości ujemne. Ogranicza to możliwość sfinansowania budowy Platformy Multimodalnej środkami z rynku finansowego, wskazując na potrzebę poszukiwania innych źródeł finansowania, np. dotacyjnych – czytamy w streszczeniu do opracowania, w którym zaznacza się jednak – Z drugiej strony planowana budowa Platformy Multimodalnej generować będzie szereg korzyści ekonomicznych, przewyższających znacząco poniesione koszty inwestycyjne. Oznacza to że będzie ona opłacalna z punktu widzenia społeczeństwa i gospodarki.
Mowa tutaj np. o przewidywanym zmniejszeniu liczby wypadków drogowych, czy też ograniczeniu gazów cieplarnianych.
W ramach badanego obszaru pomiędzy Bydgoszczą i Solcem Kujawskim wytypowano trzy propozycje lokalizacji:
Przeprowadzona analiza wielokryterialna rekomenduje jako najlepszy wariant nr 2, mający mieć najlepsze położenie wejścia do portu. Najniżej oceniono wariant nr 1, położony najbliżej centrum Bydgoszczy.
Wariant nr 2:
Grafiki pochodzą z omawianego studium
Koszt realizacji I etapu planowanego na lata 2025-2027 szacuje się na ponad 953 mln zł. Pełną funkcjonalność port miałby uzyskać do 2045 roku (gdy spodziewać można się przeprowadzenia całego programu kaskadyzacji Wisły). Przewiduje się, że rozbudowa do tego III etapu będzie kosztować dodatkowo nieco ponad 70 mln zł. W porównaniu z kosztami I etapu, są to dość małe kwoty.
Rekomendowany wariant zakłada położenie infrastruktury portowej na terenie obu gmin (Bydgoszczy i Solca Kujawskiego), najważniejsze elementy znajdowałyby się w granicach Bydgoszczy. Jak wskazuje jednak analiza, port z infrastrukturą kolejową łączyłby się poprzez budowę nowych torów w kierunku stacji Solec Kujawski. Może to utrudnić kooperacje z planowanym przez spółkę PKP SA oraz Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny terminalem przeładunkowym w Emilianowie, położonym wzdłuż linii kolejowej nr 131.