Jutro (wtorek) Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny (jako podmiot reprezentujący Miasto Bydgoszcz) podpisze porozumienie na rzecz stworzenia kolejowego terminalu przeładunkowego w oparciu o infrastrukturę towarowej stacji kolejowej Emilianowo. O inwestycji mówi się od pewnego czasu, teraz zainteresowani nią partnerzy podpiszą porozumienie.
Porozumienie podpisze również spółka PKP SA, która obok BPPT będzie kluczowym partnerem, a także Wojewoda Kujawsko-Pomorski, gmina Nowa Wieś Wielka, Zarząd Portu Morskiego w Gdyni, PKP Cargo oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Obecność portu morskiego w Gdyni jest dość istotna, bowiem wyraża ona, iż dla gdyńskiego portu budowa terminalu intermodalnego w Bydgoszczy, to ważne dla rozwoju przedsięwzięcie.
Terminal w Emilianowie może pełnić rolę docelową bramy zewnętrznej do portów w Trójmieście. Kontenery rozładowywane w Gdańsku i w Gdyni, a potencjalnie też w Elblągu po przekopie Mierzei Wiślanej, wysyłane byłyby pociągami do Emilianowa, a dopiero stąd następowałaby ich dystrybucja w różne miejsca kontynentu. Taką filozofię wymusza w pewnym sensie układ infrastruktury kolejowej, bowiem linie kolejowe którymi skomunikowane są porty w Gdańsku i w Gdyni krzyżują się w Bydgoszczy. Obecnie rząd realizuje modernizację linii kolejowej nr 201 (w ramach której dobudowywany jest tor oraz instalowana elektryfikacja) pomiędzy Maksymilianowem pod Bydgoszczą, a gdyńskim portem.
Planowane jest też złożenie wniosku o uznanie tego przedsięwzięcia za rządową inwestycję strategiczną, co ułatwić ma pozyskiwanie środków finansowych. Wstępnie planowane jest powołanie spółki celowej, która ma koordynować przygotowanie inwestycji – informuje Urząd Miasta Bydgoszczy. O powołaniu spółki celowej mówi się już blisko od roku, póki co jednak są to kolejne zapowiedzi.