Wczoraj opublikowaliśmy preferowaną przez Generalną Dyrekcje Dróg Krajowych i Autostrad koncepcje przebiegu drogi ekspresowej S-10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń. Dzisiaj przyjrzyjmy się bliżej proponowanej koncepcji węzła Emilianowo, który będzie komunikował drogę S-10 z bydgoskim parkiem przemysłowym, ale również tworzył dojazd do planowanego terminalu intermodalnego.
Od kilku miesięcy PKP SA wraz z Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym pracują nad koncepcją budowy przy linii kolejowej nr 201, na bazie stacji kolejowej Bydgoszcz – Emilianowo (formalnie gmina Nowa Wieś Wielka) infrastruktury terminalu intermodalnego. Węzła przeładunkowego w ramach korytarza sieci TEN-T Bałtyk – Adriatyk. Plany najbliższe zakładają rozwój infrastruktury na wschód od tej linii kolejowej, gdzie jak widać na planie planowany jest zjazd z węzła Bydgoszcz – Emilianowo.
Z raportu środowiskowego opracowanego przez Mosty Katowice
Nie ma już jednak bezpośredniego zjazdu na zachodnią ćwiartkę, gdzie przyszłościowo terminal intermodalny mógłby się też rozwijać – jeżeli zakładamy, że ma być to jeden z najważniejszych tego typu terminali w Polsce i korytarzu Bałtyk – Adriatyk. Dotrzeć będzie można tam pośrednio, co pokazuje poniższy szczegółowy plan wariantu:
Powyzszy wariant zakłada jedna koniecność budowy kolejnego mostu nad torami kolejowymi, na północ od S-10.
– Wartością podnoszącą wartość inwestycji jest tylko dostępność do zjazdów – powiedział nam radny wojewódzki Roman Jasiakiewicz, w którego opinii należałoby się zastanowić nad objęciem zjazdem z drogi ekspresowej również zachodniej części linii kolejowej nr 201.
Obecnie propozycje GDDKiA dotyczące przebiegu odcinka drogi ekspresowej, są przedmiotem badania Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w zakresie oddziaływania na środowisko. Elementem tego badania są już rozpoczęte konsultacje społeczne.
Więcej o rekomendowanym przez GDDKiA przebiegu drogi S-10 piszemy – Tak GDDKiA widzi przebieg drogi S-10