W lutym Parlament Europejski debatował nad programem pobudzania transportu śródlądowego NAIDES. Grupę ECR w tej debacie reprezentował europoseł Kosma Złotowski, który uzależniał rozwój żeglugi od środków finansowych jakie skieruje Komisja Europejska na jej pobudzanie.
– Potrzebujemy nowoczesnej infrastruktury, która będzie łączyła potencjał żeglugi śródlądowej oraz innych środków transportu. Przyszłość to multimodalność, zwłaszcza porty i terminale przeładunkowe, gdzie towary transportowane drogami wodnymi będą mogły być odbierane i transportowane dalej ciężarówkami i koleją- mówił europoseł Złotowski, wskazując na potrzebę zlokalizowania jednego z takich terminali w Bydgoszczy – Chciałbym, aby jeden z takich multimodalnych terminali powstał w Bydgoszczy, która znajduje na skrzyżowaniu międzynarodowych dróg wodnych E40 i E70 a także w najbliższym sąsiedztwie korytarzy Bałtyk – Adriatyk oraz Morze Północne – Bałtyk.
Europoseł podkreślał – Transport śródlądowy zasługuje na więcej uwagi z naszej strony, a kolejna perspektywa budżetowa jest doskonałą okazją, aby znalazło się na ten cel także więcej pieniędzy dla państw członkowskich.
W sieci transportowej TEN-T przyjętej uchwałą Parlamentu Europejskiego i Rady z 2013 roku Bydgoszcz funkcjonuje w korytarzu Bałtyk-Adriatyk jako węzeł sieci uzupełniającej, łączący transport kolejowy z śródlądowym. Wykorzystanie potencjału dróg wodnych E40 i E70 będzie wymagało dużych nakładów na inwestycje, plan takich działań ma polski rząd, ale gdyby pojawiły się większe fundusze z Unii Europejskiej, chociażby ze wspomnianego programu NAIDES, inwestycje te mogłyby być szybciej realizowane.