W temacie budowy drogi ekspresowej S-10 w ostatnim czasie zbyt wiele się nie zmieniło, choć bywała ona lokalnie bohaterką wielu publikacji informujących o wypadach i tragediach. Kluczową kwestią pozostaje pozyskanie finansowania na jej budowę, które do tej pory nie jest zabezpieczone.
Obecnie trwają pracę nad studium STEŚ, mamy etap uzyskiwania decyzji środowiskowej, co powinno zakończyć się w ciągu kilku miesięcy. Uzyskanie decyzji środowiskowej będzie jednym z końcowych etapów planowania i będzie można rozpocząć budowę. Żeby jednak zlecić prace budowlane trzeba mieć na to pieniądze, brak zapewnionego finansowania dla S-10 to obecnie największy problem dla tej inwestycji, bowiem program budowy dróg krajowych z perspektywą do 2025tego zadania nie obejmuje.
W listopadzie po expose premiera Mateusza Morawieckiego poseł Jan Szopiński pytał – Kiedy droga Bydgoszcz – Toruń przestanie był drogą śmierci? Po kilku tygodniach udzielono mu odpowiedzi pisemnej z której wynika:
1. ,,Nadrzędnym celem resortu infrastruktury jest przygotowanie całego ciągu drogi ekspresowej S10 do realizacji poprzez możliwość rozpoczęcia prac, jak najszybciej, na całym przebiegu drogi ekspresowej S10 w następnej perspektywie finansowej UE 2021-2027.
2. Zgodnie z ustaleniami Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z 5 czerwca 2018 odcinek Bydgoszcz – Toruń ma być realizowany w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. O tym czy będzie to możliwe zdecyduje opinia Eurostat (organ Unii Europejskiej). Na razie takiej zgody jednak nie uzyskano.
Nową informacją jest zatem określenie harmonogramu zakończenia budowy drogi S-10 na całym odcinku do 2027 roku. Do tej pory, chociażby we wspomnianym programie budowy dróg krajowych nie było podanego żadnego harmonogramu. Samo finansowanie dla odcinków Bydgoszcz – Piła – Szczecin oraz Toruń – Płońsk zależne jest od uwzględnienia w nowym budżecie Unii Europejskiej na lata 2021-2027, który jest niewiadomą, stąd też nie wiadomo czy starczy środków na budowę S-10. Realizacja odcinka Bydgoszcz – Toruń w ramach partnerstwa prywatno- publicznego miałaby pozwolić na jego wybudowanie szybciej od pozostałych odcinków, ale tutaj też jest jeden warunek – pozytywna opinia Eurostat.