Dojeżdżacie pociągami? Od niedzieli musicie się liczyć ze wszystkim



Dojeżdżacie pociągami? Od niedzieli musicie się liczyć ze wszystkim

Od niedzieli 13 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład pociągów, natomiast dzień wcześniej kończą się wieloletnie umowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego z przewoźnikami PolRegio i Arriva. W sprawie nowych umów nie udało się porozumieć, stąd też w praktyce od niedzieli wszystko jest możliwe. Takiego chaosu w województwie kujawsko-pomorskim nie było chyba nigdy.

Zawirowania nie dotyczą jedynie pociągów PKP Intercity, o pociągi pośpieszne możemy być zatem spokojni. W przypadku PolRegio i Arrivy musimy się liczyć z dużymi cięciami w rozkładach. Najgorsze na moment obecny jest to, że specjalnie nie można wchodzić w szczegóły, bowiem sytuacja dynamicznie się zmienia. W tym tygodniu opinia publiczna oburzyła się likwidacją połączenia Bydgoszcz – Chełmża przez Fordon, dzisiaj władze województwa już mówią o chwilowym zawieszeniu na okres stycznia, nie można jednak wykluczyć, że w kolejnych dniach pojawią się zupełnie inne informacje.

 

Miał być przetarg, ale go nie było

Przez ostatnie kilkanaście miesięcy Urząd Marszałkowski sygnalizował, że zostanie ogłoszony przetarg na obsługę połączeń aż przez 15 kolejnych lat, do grudnia 2035 roku. Gdy we wrześniu pytał na sesji sejmiku o to radny Jerzy Gawęda, marszałek Piotr Całbecki mówił, że lada dzień przetarg zostanie ogłoszony. Przetargu jednak zaskakując wszystkich nie ogłoszono, planując go dopiero na przyszły rok, zaś przewozy do grudnia 2021 roku miały zostać oparte o jednoroczne umowy z przewoźnikami. Problemem okazało się jednak to, że negocjacje nie okazały się łatwe i na dzisiaj nie udało się ich sfinalizować, a że jutro kończą się dotychczasowe umowy mamy ogromny chaos.

 

Raport jak województwo zwija kolej

W sobotę 12 grudnia opublikujemy raport, w którym ocenimy politykę władz województwa wobec kolei z ostatnich lat. Na początku roku kontrowersje budziło chociażby przesunięcie funduszy europejskich z Regionalnego Programu Operacyjnego, które pierwotnie dedykowano na rozwój kolei. Debata na tamtą decyzją się nie odbyła z powodu wybuchu epidemii COVID-19. Do tematu chcemy jednak w sobotę wrócić.