Działacze Lewicy będą zachęcać samorządy z Krajny i Pałuk do przystąpienia do programu Kolej Plus



Działacze Lewicy będą zachęcać samorządy z Krajny i Pałuk do przystąpienia do programu Kolej Plus

26 sierpnia mija termin zgłaszania przez samorządy projektów, które będą mogły być realizowane przy 85% finansowaniu rządowym w ramach projektu Kolej Plus. Dwaj aktywiści Lewicy Michał Wysocki oraz Rafał Wąsowicz, chcą zachęcić samorządowców z Krajny i z Pałuk do skorzystania z tej szansy. Oboje działają w koronowskim stowarzyszeniu prokolejowym.

– Dla nas Lewicy temat wykluczenia transportowego jest jednym z najważniejszych postulatów – mówił na konferencji prasowej przed dworcem Bydgoszcz Główna Michał Wysocki – Rozwój infrastruktury kolejowej jest bardzo ważny dla mniejszych miejscowości naszego regionu, gdzie wykluczenie komunikacyjne to prawdziwy dramat mieszkańców.

 

Rafał Wąsowicz w ubiegłym tygodniu był inicjatorem spotkania samorządowców z przedstawicielami PKP PLK, którego owocem będzie najprawdopodobniej złożenie wniosku do programu Kolej Plus na budowę linii kolejowej z Bydgoszczy do Koronowa, wraz z modernizacją dalszego szlaku do Tucholi. W opinii Wąsowicza i Wysockiego z szansy jaką daje program powinny skorzystać też inne samorządy w regionie – Na połączenia kolejowe czeka nie tylko Koronowo, ale także Żnin, Barcin, czy Pakość. Szczególnie ta ostatnia gmina ma trudną sytuację i ograniczone możliwości transportowe, pomimo przez miasto biegną czynne linie kolejowej – dodaje Michał Wysocki.

 

– Będziemy występować pisemnie do innych samorządów, aby kroki podjąć – dodaje Rafał Wąsowicz – Napiszemy także do Sępólna Krajeńskiego, do Więcborkiem, również do Świecia, Kruszwicy, Kcyni i Szubina, ponieważ w dzisiejszych czasach my młodzi ludzie głównie użytkujemy samochody. Z naszego punktu widzenia transport powinien być szybki, wygodny i ekologiczny, a taka jest tylko kolej.

 

Samorządy chcąc skorzystać z programu powinny zawierać lokalne porozumienia, których liderzy do 26 sierpnia powinni złożyć specjalne wnioski do PKP PLK, wyrażając tym samym akces do udziału w programie. Następnie samorządy będą musiały zleci opracowanie studium inwestycyjnych, w oparciu o które PKP PLK zakwalifikuje inwestycje do realizacji. Samorządy będą musiały wyłożyć 15% kosztów inwestycji, nie można jednak wykluczyć, że ten wkład w dużej mierze zostanie pokryty ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, w ramach perspektywy finansowej 2021-2028.

 

[iframe width=”419″ height=”236″ src=”https://www.youtube.com/embed/5-kQty5Zuuk” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen ]