Jest determinacja dla rozbudowy trasy W-Z



Jest determinacja dla rozbudowy trasy W-Z

Rozbudowa ulic Kamiennej, Artyleryjskiej i Pileckiego, wraz budową bezkolizyjnych skrzyżowań na głównych skrzyżowaniach Bydgoszczy – z ulicami: Gdańską, Sułkowskiego i Wyszyńskiego, a także kompleksową przebudową Węzła Wschodniego oraz dochodzącą do tego infrastrukturą mostową, to była jedna z głównych obietnic wyborczych prezydenta Rafała Bruskiego z 2018 roku.

Do dzisiaj największym mankamentem tego ambitnego projektu jest brak zapewnionego finansowania. Samo przedsięwzięcie, które mogło jeszcze w 2018 czy w 2019 roku sprawiać wrażenie z gatunku sciene-fiction,albo przynajmniej odległe daleko w czasie. Jest jednak widoczna na tyle duża determinacja, że inwestycja mogłaby ruszyć fizycznie pod koniec kadencji.

 

W październiku Zarząd Dróg i Komunikacji Publicznej otrzymał decyzję środowiskową dla realizacji tego przedsięwzięcia. Decyzję przyznano dla wariantu zakładającego budowę tunelu pod ulicą Gdańską, tunel powstać miałby też pod ulicą Sułkowskiego, natomiast w przypadku ulicy Wyszyńskiego, trasa W-Z przebiegałaby nad nią, w ramach wiaduktu. W projekcie budżetu na 2021 rok planuje się przeznaczyć kwotę 250 tys. zł na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej oraz o wystąpienie o wydanie przez wojewodę decyzji ZRID, po której mogłaby ruszyć budowa. Ten formalny etap może potrwać około roku – dwóch. W pierwszym etapie planuje się zrealizować odcinek od skrzyżowania z ulicą Gdańską do Wyszyńskiego. Posiadanie decyzji ZRID, ma sprawić, że w razie gdyby pojawiły się środki zewnętrzne na realizację tej inwestycji – Bydgoszcz byłaby gotowa z inwestycją.

 

Jak wynika z decyzji środowiskowej – realizacja tego wariantu wymagałaby rozbiórki 32 budynków mieszkalnych oraz 21 innego przeznaczenia, 39 gospodarczych i 190 garaży.

 

Ratusz chciałby fundusze na to ogromne przedsięwzięcie inwestycyjne pozyskać z Funduszu Odbudowy Europy – jest to dyskutowany nowy instrument w ramach Unii Europejskiej, który ma służyć odbudowie gospodarek po pandemii COVID-19, głównie poprzez stymulowanie inwestycji. Środki Unia Europejska chce pozyskać z obligacji, które będą spłacane w latach 2028-2050. Więcej o finansach UE pisaliśmy wczorajWciąż brak porozumienia w sprawie wieloletnich ram finansowych Unii Europejskiej (raport)

 

Do Polski jak wynika z lipcowych ustaleń (mogą one ulec w toku dalszych negocjacji zmianie) ma trafić w ramach tego instrumentu 139 mld euro, czyli około 750 mld zł. Bydgoszcz koncepcje rozbudowy trasy W-Z zgłosiła do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, które opracowuje Krajowy Plan Odbudowy. Ten dokument będzie negocjowany z Komisją Europejską i na jego podstawie zostanie rozdysponowana przysługująca Polsce pula w ramach Funduszu Odbudowy Europy.

 

Jak wynika z wypowiedzi wiceministra Waldemara Budy, projekt Krajowego Planu Odbudowy powinien się pojawić na początku 2021 roku, wówczas będziemy wiedzieli, na ile realne jest uzyskanie montażu finansowego dla tej inwestycji z Funduszu Odbudowy Europy (Next Generation UE).