Jest plan przywrócenia pociągów pomiędzy Bydgoszczą i Nakłem do końca miesiąca



W nocy z 1 na 2 października doszło do poważnego podmycia torów na linii kolejowej nr 18, która łączy Bydgoszcz z Nakłem nad Notecią i Piłą. PKP PLK informuje, że trwają intensywne prace, które mają na celu przywrócić drożność szlaku, ruch pasażerski odbywa się z wykorzystaniem autobusowej komunikacji zastępczej.

Pociągi osobowe Regio dojeżdżają z Bydgoszczy do Zielończyna, a następnie pasażerowie przesiadają się na podstawione przez przewoźnika autobusy do Nakła. Stacja Zielończyn posiada bowiem infrastrukturę umożliwiającą zawracanie pociągów. W przypadku pociągów PKP Intercity autobusy wożą podróżnych ze stacji Bydgoszcz Główna do Nakła. Pociągi towarowe są kierowane natomiast objazdami, głównie z wykorzystaniem linii nr 203, która z Piły biegnie do Łęgu, gdzie krzyżuje się z linią nr 201 relacji Bydgoszcz – Gdynia.

 

Uszkodzenia infrastruktury są na tyle poważne, że będą wymagały najpierw przeprowadzenia badań, PKP PLK chce jednak wdrożyć na razie tymczasowe rozwiązania, które pozwolą wkrótce przywrócić ruch przynajmniej z wykorzystaniem jednego toru – Pracownicy pociągów sieciowych zdemontowali kilkaset metrów sieci trakcyjnej. Usuwany jest uszkodzony tor. Przygotowywana jest budowa tymczasowej konstrukcji. Niezbędne są m. in. badania geologiczne i prace projektowe. Budowa tymczasowej konstrukcji wsporczej umożliwi przywrócenie ruchu na linii jednym torem. W tym czasie odbudowany będzie przepust, który zapewni odpowiednie odwodnienie – odprowadzenie wody – informuje Przemysław Zieliński, rzecznik PKP PLK – Wstępnie ustalono, że pociągi wrócą na trasę jeszcze w końcu października. Przyczyną uszkodzenia linii było podmycie toru i nasypu kolejowego spowodowane zmianami w systemie wodnym poza terenem kolejowym.

 

Linia kolejowa nr 18 na odcinku Bydgoszcz Główna – Nakło nad Notecią jest obecnie też przedmiotem prac studialnych, które mają przygotować jej modernizację do osiągania prędkości rozkładowych 160 km/h, a nawet 200 km/h, co jest elementem przygotowania do wdrażania komponentu kolejowego CPK. Z Nakła ma bowiem odbijać nowa linia kolejowa nr 400, która pobiegnie do Koszalina.