Wśród priorytetów wskazanych w rządowym programie Kolej Plus znalazły się dwa przedsięwzięcia z naszego województwa: odbudowa połączenia do Żnina przez Szubina oraz torów do Świecia z Terespola Pomorskiego. Obie inwestycje z punktu widzenia Rady Ministrów i PKP PLK okazały się interesujące, ale o inwestycjach, ale żeby inwestycje ruszyły muszą ją zgłosić samorządy.
Teraz mamy czas, gdy się wszystko decyduje, bowiem do 26 sierpnia trwa nabór projektów. Państwo deklaruje się pokryć 85% kosztów inwestycji, ale 15% muszą wyłożyć zainteresowane samorządy oraz zobowiązać się utrzymywać przez 5 lat od ukończenia inwestycji przynajmniej 5 par pociągów dziennie.
W czerwcu na Sejmiku Województwa o obie inwestycje pytał radny Jerzy Gawęda, pytając o zabezpieczenie 90 mln zł jako wkładu własnego (tyle z wyliczeń PKP PLK wyniósłby 15% wkład własny) – To nie powinno być dużą kwotą dla naszego samorządu, a są to ważne inwestycje dla społeczności – argumentował radny wskazując na ponad 0,5 mld zł wsparcia ze strony państwa (85%).
– Oczywiście złożymy takie wnioski – zadeklarował marszałek Piotr Całbecki – Za to 100 mln jako wkład własny chcielibyśmy potraktować środki o które ubiegamy się w tej chwili w ramach nowej perspektywy unijnej.
Jak się dowiadujemy jednak nie jest powiedziane, że Urząd Marszałkowski te wnioski złoży, odpowiedzialny za transport dyrektor Tomasz Morawczewski poinformował, że zwrócił się do zainteresowanych samorządów z zapytaniem i to od ich odpowiedzi, a także deklaracji dotyczących partycypacji w kosztach inwestycji i utrzymywania połączeń zależeć będzie złożenie takiego wniosku. Kluczowe będzie zatem zaangażowanie ze strony bydgoskiego samorządu, samorządów: Szubina, Żnina oraz powiatów: bydgoskiego, nakielskiego i żnińskiego. Z naszych informacji wynika, że na razie w tym temacie nic się nie ruszyło, a czas 26 sierpnia biegnie nieubłaganie.
Dzisiaj wielką niewiadomą są też środki unijne w jakimi do 2028 będzie dysponować województwo kujawsko-pomorskie na rozwój kolei. W momencie, gdy publikowany jest niniejszy artykuł, trwają w Brukseli przygotowania do czwartego dnia negocjacji o wieloletnich ramach finansowych 2021-2028 Unii Europejskiej, bowiem poprzednie dni kończyły się impasem. Nawet jeżeli Radzie Unii Europejskiej uda się osiągnąć kompromis, to nie wiadomo czy zostanie on zaakceptowany przez Parlament Europejski. Z tych powodów, dzisiaj środki unijne na kolej musimy traktować trochę w sferze wirtualnej.
Pierwszy krok nic nie kosztuje
Do 26 sierpnia zainteresowane inwestycjami kolejowymi samorządy muszą wyrazić chęć udziału w programie Kolej Plus, może być to np. w formie porozumienia międzygminnego. Porozumienie musi mieć jednak swojego lidera, czyli najlepiej samorząd najbardziej zainteresowany inwestycją.
Dość szczegółowo procedurę naboru wyjaśnili w ubiegłym tygodniu w Bydgoszczy przedstawiciele PKP na spotkaniu poświęconym budowie linii kolejowej z Bydgoszczy do Koronowa, gdzie samorządowcy wyrazili wstępna wolę zawarcia takiego porozumienia. Więcej piszemy o tym spotkaniu – Koronowo może zostać beneficjentem programu Kolej Plus
Następnie do listopada 2021 roku będzie trzeba zlecić wykonanie studium inwestycyjnego. W oparciu o wykonane analizy PKP dokona jesienią przyszłego roku wyboru projektów, które będą realizowane fizycznie. Koszt opracowania studium będą musiały pokryć zainteresowane samorządy, bez gwarancji, iż inwestycja kolejowa będzie w przyszłości realizowana.