Być może budowa kujawsko-pomorskiego odcinka drogi ekspresowej S-5 zakończy się do końca 2022 roku. Trochę jeszcze zatem poczekamy, ale na bieżący rok planuje się oddanie kolejnych dwóch odcinków, w tym kluczowej dla Bydgoszczy zachodniej obwodnicy. O przebiegu prac oraz o podpisanych ostatnio umowach – w naszym raporcie.
Przed końcem 2019 roku roku oddane zostały dwa odcinki: od granicy województwa wielkopolskiego do Żnina, wraz z obwodnicą tego miasta oraz północna obwodnica Bydgoszczy pomiędzy Tryszczynem i Aleksandrowem.
Oddany odcinek na północ od Bydgoszczy póki co wiele nie zmienia w układzie komunikacyjnym, kluczowe będzie bowiem oddanie odcinka Białe Błota – Tryszczyn, który pozwoli tranzytowy pomiędzy Trójmiastem i Poznaniem omijać Bydgoszcz. Zaawansowanie rzeczowe prac na tym odcinku pod koniec marca szacowano na prawie 69%. Przewiduje się, że ten odcinek zostanie oddany do końca roku. W tym roku oddany do użytku ma być też odcinek Żnin – Szubin, którego zaawansowanie pod koniec marca wynosiło nieco ponad 62%.
Odcinki po włoskiej firmie
W przypadku trzech odcinków, których realizację rozpoczęli Włosi, z uwagi na nierzetelność tego kontrahenta, trzeba było przeprowadzić nowe przetargi, co opóźniło oddanie inwestycji o długie miesiące. W marcu podpisana została umowa na odcinku Szubin – Białe Błota z firmą Kobylarnia i jej partnerem Mirbud. Kobylarnia jest firmą z regionu. Wykonawca zobowiązał się ukończyć odcinek w ciągu 17 miesięcy, bez liczenia czasu w przez 3 miesiące zimowe, czyli w pierwszej połowie 2022 roku.
W czwartek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z tymi samymi firmami umowę na ukończenie odcinka Aleksandrowo – Dworzyskowo (Świecie Południe) w ciągu 22 miesięcy, z uwzględnieniem przerw zimowych, czyli na przełomie 2022 i 2023 roku.
Na dniach powinna zostać podpisana jeszcze ostatnia umowa dla odcinka Nowe Marzy – Świecie. Przetarg ten wygrała firma Budimex.