Międzynarodowa droga rowerowa przebiegać może przez całą Bydgoszcz

W wakacje informowaliśmy, że Urząd Marszałkowski z wykorzystaniem funduszy europejskich z programu Interreg Europa zlecił opracowanie mapy przebiegu dwóch międzynarodowych dróg rowerowych EuroVelo przez województwo kujawsko-pomorskie.

 

Mowa o drogach EuroVelo 2 i 9. EuroVelo to projekt Europejskiej Federacji Cyklistów wspierany przez Unię Europejską. Obecnie trwają prace nad opracowaniem mapy, w ramach których wykonawca zlecenia przeprowadzać musiał w samorządach konsultacje, stąd też toczono konsultacje o przebiegu drogi EuroVelo9 przez Bydgoszcz.

 

Droga EuroVelo9 nazywana jest też ,,Bałtyk – Adriatyk” – biegnie przez Polskę, Czechy, Austrię, Słowenię, Włochy i Chorwację. W specyfikacji zamówienia przyjęto, że biec będzie ona w naszym województwie przez Mogilno, Strzelno, Kruszwicę, Inowrocław i Bydgoszcz. W toku prac przyjęto koncepcję, iż droga ta od północy, pobiegnie z Grudziądza tzw. Wiślaną Trasą Rowerową, najprawdopodobniej przez Świecie, Gruczno, Strzelce Górne i Strzele Dolne. Z tego powodu do Bydgoszczy EuroVelo9 dotrze od strony Fordonu, dalej przebiegając aż do Brdyujścia szlakiem Wisły. W dalszym przebiegu bydgoskie planuje się przeprowadzić trasę przez Bartodzieje, – jak wyjaśnia pytany o sprawę radny Wojciech Bulanda, zaangażowany w konsultacje, bydgoscy rowerzyści chcą, aby w kierunku zachodnim EuroVelo9 biegło wzdłuż Kanału Bydgoskiego.

 

Mapa dróg EuroVelo

 

Według wytycznych dalej droga będzie musiała odbić na południe, w kierunku Inowrocławia.

 

W okolicach Kruszwicy droga EuroVelo9 skrzyżuje się z drogą EuroVelo2. Droga EuroVelo2 zaczyna się w Irlandii i biegnie przez Wielką Brytanię, a następnie już na kontynencie przez Holandię, Niemcy, Polskę, Białoruś, aż do stolicy Rosji Moskwy. Dla kujawsko-pomorskiego przyjęto przebieg: Mogilno – Strzelno – Kruszwica – Włocławek.

 

W zamówieniu przyjęto takie warunki jak np. dozwolony dzienny ruch na danej drodze do 4 tys. pojazdów poruszających się powyżej 80 km/h, czy do 10 tys. pojazdów na drodze z ograniczeniem do 50 km/h. Wykonawca będzie zobowiązany również przeprowadzić konsultacje z samorządami przez które przebiegać będą drogi EuroVelo 2 i 9.