Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Inowrocławiu tradycyjnie włączyła się w Obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. W tym roku mimo epidemii koronawirusa, pedagodzy nie poddali się i zorganizowali akcję w Internecie. Obejmowała ona różne formy aktywności.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Inowrocławiu podobnie, jak inne placówki oświatowe pracuje zdalnie. W tym trudnym czasie jej podstawowym celem jest zapewnienie dzieciom pożytecznego zajęcia, motywowanie do własnej aktywności, a przede wszystkim rozwijanie ich umiejętności samokształcenia. Pedagodzy starają się dać swoim uczniom namiastkę normalności. Realizowana jest podstawa programowa, dzieci zachęcane są do samorozwoju i mogą liczyć na wsparcie w tej samodzielnej pracy. Nie ma presji wyniku, doceniany jest ich wysiłek.
– Nauczyciele i terapeuci interesują się uczniami, a rodzice starają się ufać nauczycielom. Taka korelacja pozwala nam pracować zdalnie. W tym trudnym czasie nie zapominamy o ważnych dla nas wydarzeniach. W czwartek obchodziliśmy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. W naszej szkole, choć w wersji online, królował kolor niebieski. Nasi specjaliści są doskonałym źródłem wiedzy o autyzmie. Okazuje się,że nie tylko. Stworzyli świetną i wzruszającą prezentację, którą można zobaczyć na facebookowym fan page’u szkoły. Bardzo tęsknimy za naszymi dzieciakami. Rodzicom dziękujemy za wsparcie. Towarzyszą nam słowa piosenki: „… Jeszcze będzie przepięknie, jeszcze będzie normalnie”… – mówi Małgorzata Mikołajczak, dyrektor szkoły.
{youtube}bbzna3arpqw{/youtube}
– Zależało nam na tym, żeby pokazać, że potrafimy się zjednoczyć mimo odległości jaka nas dzieli. Trudno jest dzieciom odnaleźć się w tej niezwykłej sytuacji izolacji. Chcieliśmy pokazać im, że o nich pamiętamy i dać im wsparcie w tych momentach trudnych. Oni też są dla nas dużą motywacją, a zobaczenie ich twarzy na zdjęciach wywołało u nas wzruszenie” – mówi psycholog Sylwia Lasecka, koordynator akcji.
Pomysłodawcy akcji zainicjowali również projekt, którego celem było nagranie piosenki o autyzmie. Nauczyciel Mariusz Wojciński nawiązał współpracę z kanadyjską wokalistką Cassandrą Kubanski, która ma polskie korzenie. Chętnie udostępniła swoją piosenkę i czuła się zaszczycona, że zostanie nagrana wersja w jej rodzimym języku. W trakcie obchodów utwór pt. „(Nie)inny”miał swoją premierę.
– Początkowo byłam zaskoczona, że to właśnie ja miałabym nagrać polską wersję tej piosenki. O ile samo wykonanie jej nie było dla mnie wyzwaniem, to dopasowanie przetłumaczonego tekstu na język polski do muzyki już było nieco trudniejsze. Na szczęście mój tata bardzo mi pomagał, zaczynając do poprawek tekstu a kończąc na stworzeniu wersji instrumentalnej utworu. Cieszę się, że mogę uczestniczyć w tak ważnej akcji. To bardzo istotne, aby uświadamiać ludzi, że autyzm nie sprawia, że jesteśmy inni, tak jak w tekście piosenki… Potrzeba starań, potrzeba woli aby to zauważyć – mówi Daria Kosmalska, wykonawczyni polskiej wersji piosenki.
{youtube}cJVVU3jMh98{/youtube}
To nie jedyna premiera tego dnia. Katarzyna Worek i Sylwia Lasecka pokusiły się o napisanie książki, która dostępna jest w wersji elektronicznej.
– Pomysł zrodził się podczas przygotowywania obchodów światowego dnia świadomości autyzmu. Długo zastanawiałyśmy się jak możemy poruszyć tą trudną dla wszystkich tematykę prostym językiem. Językiem, który będzie zrozumiały nie tylko dla nas dorosłych, ale przede wszystkim będzie zrozumiały dla uczniów. Inspiracją do napisania książki była ich codzienna praca. „Nasze „dzieciaki”, z którymi codziennie spędzamy trochę czasu. Tak naprawdę to od nich wszystkich możemy dużo się nauczyć na co dzień. I to dużo wartościowych rzeczy. Może nie „ubiorą” oni tego w ładne słowa, ale my im zawsze pomożemy to zrobić” – mówi Katarzyna Worek, współautorka książki.
Autorki chciały pokazać w prosty sposób jak to jest być „innym”. Uświadomić, że każdemu należy się akceptacja oraz szacunek. Książka powstała w małym trzyosobowym gronie. Było to połączenie psychologa z nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej. Okładkę zaprojektowała Alicja Lasecka, nauczycielka języka niemieckiego. Opracowanie powstało dzięki Sylwii Laseckiej i Katarzynie Worek, a ilustracje to praca całej trójki. Konsultacje i prace związane z książką autorki prowadziły przez internet.
– Sytuacja wymusiła na nas pewne rozwiązania. Nie mogłyśmy przecież się fizycznie spotkać ze względu na wprowadzone ograniczenia i bezpieczeństwo. Znalazłyśmy więc inny sposób. Mamy wiele technologii wokół siebie, wystarczyło tylko mieć chęci i silną motywację, a nic nie stanęło nam na przeszkodzie” – stwierdza Sylwia Lasecka
– Rysunki zostawiłyśmy w formie tradycyjnej, kredki i ołówek sprawdziły się idealnie – dodaje Alicja Lasecka.
Wzruszająca książka o szacunku, tolerancji i empatii pt. „(Nie) Inny dostępna jest w – linku
W szkole realizowany jest też program Sanford Harmony, związany z rozwojem społeczno-emocjonalnym.
– Jesteśmy pierwszą szkołą w Polsce, która nawiązała współpracę z Amerykańskim Uniwersytetem w Arizonie. Nasi nauczyciele przeszli szkolenie on-line na koordynatorów w zakresie pracy z programem opierającym się na umiejętności odczytywania i wyrażania swoich emocji. W Polsce program realizowany jest głównie w przedszkolach w ramach realizacji go przez PWN, ale w naszym przypadku pojawił się on zarówno w przedszkolu jak i szkole” – podsumowuje Mariusz Wojciński, koordynator projektu.