W końcówce 2017 samorządy zawarły między sobą porozumienie w sprawie opracowania studium dla budowy obwodnicy Białych Błot. Studium miało wskazać najbardziej optymalny wariant lub warianty jej przebiegu, co mogłoby pozwolić zrealizować w dalszej przyszłości prace budowlane. Studium planowano opracować do końca 2019 roku, ale w praktyce nie zrobiono w tym kierunku przez ostatnie dwa lata nic.
List intencyjny podpisała gmina Białe Błota, Powiat Bydgoski, Miasto Bydgoszcz i Województwo Kujawsko-Pomorskie. Pod listem podpisał się też przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ustalono nawet w jakim stopniu samorządy mają się ,,zrzucić” na to opracowanie. Przetarg rozpisać miała gmina Białe Błota jako lider – jak wiemy przełom 2017 i 2018 roku był dla tej gminy trudny z uwagi na areszt byłego wójta, później tematem nikt się nie chciał zajmować z uwagi na wybory samorządowe. W 2019 roku pierwotnie planowano nawet rozpisać przetarg, ale to się nie udało. List intencyjny z 2017 roku zakładał natomiast współpracę do końca 2019 roku.
Od kilku miesięcy (informacje o tym, że samorządy negocjują ten dokument ujawniliśmy w listopadzie) mówi się o podpisaniu przez te samorządy nowego porozumienia, bardziej szczegółowego, które zakładałoby wparcie koncepcyjne dla gminy Białe Błota. Okazuje się, że do marca się to nie udało. Przed tygodniem marszałek województwa Piotr Całbecki odpowiadając na zapytanie radnego Jerzego Gawędy poinformował, że oczekuje jeszcze na zawarcie porozumienia. Marszałek nadmienia, że w budżecie województwa na 2020 rok zabezpieczona jest kwota 150 tys. na realizację tego zadania.
Wszystko wskazuje na to, że najbliższe tygodnie wszystkie wysiłki będą szły na zwalczanie zagrożeń niesionych przez koronawirusa, przez co również ten temat stanie w miejscu.
Przepustowość Szubińskiej i niepewność mieszkańców
Temat obwodnicy poprzedziły apele radnych wojewódzkich z Bydgoszczy, w poprzedniej kadencji sejmiku, którzy zabiegali o rozbudowę ulicy Szubińskiej na terenie gminy Białych Błot. Będzie to w niedalekiej przyszłości istotne skomunikowanie centrum Bydgoszczy z drogą ekspresową S-5. Jak wynika z ostatnio opublikowanych przez nas danych dotyczących natężenia ruchu, na Szubińskiej jest ono największe w kierunku zachodnim, rozbudowywana Grunwaldzka znajduje się na drugim miejscu.
Przeciągający się temat budowy obwodnicy sprawia, że temat modernizacji drogi wojewódzkiej nr 223 się przeciąga o kolejne lata.
Sytuacja też niepokoi mieszkańców Białych Błot, którzy mieszkają niedaleko torów kolejowych, bowiem jeden z możliwych wariantów przebiegu obwodnicy zakłada jej budowę tuż przy ich domach. Trzymanie sprawy w zawieszeniu sprawia, że nie mogą spać spokojnie.