Pierwsze postulaty do wojewódzkiej strategii wydają się być uwzględnione



Jednym z celów strategicznych w Strategii Rozwoju Województwa ma się stać postulat ujęcia Bydgoszczy w sieci bazowej TEN-T. W ubiegłym tygodniu zakończyły się konsultacje społeczne nad tym dokumentem, teraz pozostaje nam czekać na odniesienie się do uwag Urzędu Marszałkowskiego, kilka istotnych deklaracji padło już jednak wczoraj, na nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Bydgoszczy.

 

W pierwotnym dokumencie projektu Strategii nie ma zapisów, iż za cel strategiczny uważamy uznanie przy okazji rewizji sieci TEN-T Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej, choć taki kierunek działań przed rokiem poparł Sejmik Województwa w swoim stanowisku. Przed wczorajszą sesją wicemarszałek Zbigniew Ostrowski zadeklarował, że taki zapis się znajdzie. Idąc tym tokiem rozumowania, można się spodziewać również ujęcia uwag, wskazujących na potraktowanie jako celu strategicznego uznania drogi wodnej E-40 jako element sieci TEN-T.

 

W przypadku Wisły obecność w sieci TEN-T będzie oznaczała, że możliwe będzie pozyskiwanie funduszy europejskich na jej kaskadyzacje. Bydgoszcz jako węzeł sieci kompleksowej w TEN-T już jest. Czym jednak różni się sieć bazowa (do której dążymy) od sieci kompleksowej? Poza kwestiami prestiżu, założono, że sieć bazowa powinna zostać rozbudowana do 2030 roku, natomiast sieć kompleksowa dopiero do 2050 roku. Stawką są zatem znacznie większe środki na inwestycje multimodalne w najbliższej dekadzie.

 

Kolej przez Koronowo na Krajnę

W toku wystąpień na sesji Rady Miasta, jeden z dyrektorów w Urzędzie Marszałkowskim zapowiedział, że w dokumencie pojawi się zapis o zgłoszonej do programu Kolej Plus koncepcji budowy linii Bydgoszcz – Koronowo – Więcbork – Sępólno Krajeńskie – Chojnice (z modernizacją już istniejącej infrastruktury kolejowej). Również postulaty, o ujęcie tej inwestycji pojawiły się w Bydgoszczy.

 

Po wypowiedziach prezydenta Rafała Bruskiego pojawiła się też zapowiedź ujęcia jako cel priorytetowy rozbudowy drogi krajowej nr 25 pomiędzy Bydgoszczą i Inowrocławiem. Takie zapisy w projekcie były już dotyczące drogi krajowej nr 15 pomiędzy Toruniem i Inowrocławiem, stąd też wypowiedź prezydenta Bydgoszczy.

Pozostaje nam zatem czekać na oficjalne podsumowanie konsultacji.