Po roku tracimy bezpośredni pociąg na Słowację



Po roku tracimy bezpośredni pociąg na Słowację

Od 13 grudnia 2019 roku kursuje codzienny pociąg TLK Rozewie relacji Gdynia, przez Bydgoszcz i Inowrocław oraz Wrocław do Żyliny na Słowacji. 13 grudnia bieżącego roku pociąg zniknie jednak z rozkładu jazdy. Ciężko powiedzieć czy tylko na jeden sezon, czy na znacznie dłużej.

 

Głównym operatorem TLK Rozewie była polska spółka PKP Intercity (zdecydowana większość trasy pociągu to terytorium Polski), we współpracy ze słowackimi kolejami ZSSK. Już po uruchomieniu tego połączenia w kuluarach mówiło się, że PKP Intercity miało w tym taki interes, że w ramach współpracy pociąg TLK Rozewie oparty był o słowackie wagony, których polskiemu przewoźnikowi brakowało, które realizowały w głównej mierze prace przewozową między Gdynią i Wrocławiem, zaś odcinek słowacki trasy tego pociągu stanowił jedynie dodatek.

 

PKP Intercity za oficjalny powód zakończenia współpracy podaje niski standard wagonów i brak działań ze strony słowackiej dla ich poprawy. Co ciekawe, jak podaje portal rynek-kolejowy.pl – zdaniem ZSSK przyczyną przerwania współpracy jest remont stacji w Żylinie, który znacznie zmniejsza jej przepustowość. Słowacy deklarują jednak chęć powrotu do współpracy w przyszłości.

 

Połączenie do Żyliny było drugim międzynarodowym obsługiwanym przez nasze województwo. Od 2012 roku kursuje codzienny pociąg z Gdyni do Berlina przez Bydgoszcz i Inowrocław.