Niespodziewanie szczyt przywódców Unii Europejskiej dotyczący budżetu na lata 2021-2027 zakończył się już w piątek z dość jednoznacznym przesłaniem – do kompromisu jeszcze daleko. Bogatsze kraje chcąc cięć w funduszach strukturalnych, te biedniejsze – w tym Polska, chcą aby na fundusz społeczny poszło jak najwięcej pieniędzy. Równolegle rządy i samorządy powoli planują już inwestycje z tego budżetu, któremu jak widzimy daleko jeszcze do uchwalenia.
W lutym wrócił temat finansowania budowy czwartego kręgu Opery Nova. Pierwotnie planowano rozpisanie już w tym miesiącu przetargu, ale jak się dowiadujemy jest problem z wkładem jaki w tę inwestycję miał wnieść Urząd Marszałkowski. Pojawiły się głosy z Zarządu Województwa, że być może pojawi się dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jak udało nam się ustalić, są już od kilku miesięcy dokumenty na taki zamiar, ale niespecjalnie się o nim mówi.
W lipcu 2019 roku Zarząd Województwa przyjął wstępne założenia dla Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2021-2027. W tych założeniach jako jeden z kluczowych projektów wskazano budowę czwartego kręgu Opery Nova szacując koszt tej inwestycji na 90 mln zł. W tym dokumencie zapisano również rozbudowę Filharmonii Pomorskiej wartą 150 mln zł.
To są jednak póki co regionalne przymiarki, bo jak widzimy na szczycie Unii Europejskiej toczy się batalia o budżet, od której z kolei zależeć będzie ile pieniędzy trafi w ramach RPO do kujawsko-pomorskiego. W momencie, gdy się tego dowiemy, co nastąpi najprawdopodobniej dopiero za kilka miesięcy, rozpoczną się negocjacje z Komisją Europejską jak przeznaczyć te środki. Nie ma pewności, że Bruksela zgodzi się na wspieranie rozbudowy instytucji kultury, bowiem mówi się obecnie o zupełnie innych priorytetach – np. walce ze smogiem. Komisja Europejska chce, aby 50% środków w nowym RPO trafiło na infrastrukturę, a drugie 50% na tzw. projekty miękkie czyli np. szkolenia, wspieranie badań, czy projekty społeczne. Uchwała o której piszę powstała o założenie, że w toku negocjacji uda się przekonać Brukselę, aby ten współczynnik zmienić na 70% na infrastrukturę do 30%.
Co jeszcze wstępnie jest planowane?
Planuje się powrócić do niezrealizowanego przedsięwzięcia z perspektywy 2007-2013, czyli wprowadzenia wspólnego biletu regionalnego. Wraz z projektami tramwajowymi, budową buspasów oraz systemu park&ride szacuje się w całym województwie inwestycje warte 0,5 mld zł. Bydgoszcz jak wiemy od pewnego czasu przygotowuje się do budowy nowych linii tramwajowych, kilka tygodni temu zlecono wykonanie studium dla rozbudowy sieci tramwajowej.
Planuje się też już z nowej perspektywy RPO zmodernizować drogę wojewódzką nr 254 na odcinkach Brzoza – Łabiszyn i Barcin – Mogilno – Wylatowo, co będzie kosztować ponad 300 mln zł. Na zakup nowych pociągów przewiduje się 78 mln zł. Z RPO województwo chce też zmodernizować szpital na toruńskich Bielanach za 240 mln zł i Centrum Onkologii za 150 mln zł.
W tym dokumencie nie ma natomiast nakreślonych jeszcze priorytetów jeżeli chodzi o inwestycje kolejowe.