Przed dwoma tygodniami do rejestru spółek wpisana została spółka Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo, której celem będzie utworzenie terminalu przeładunkowego pod Bydgoszczą, przy Bydgoskim Parku Przemysłowo-Technologicznym i węźle planowanej drogi ekspresowej S-10. Z nadzieją na rozwój tego przedsięwzięcia patrzy Port Morski w Gdyni, który być może stanie się też udziałowcem bydgoskiej spółki.
– Budowa terminalu intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowie wpisuje się w Strategię Rozwoju Portu do 2027 roku, która zakłada zwiększenie udziału transportu kolejowego w obsłudze towarów obsługiwanych przez Port Gdynia. Terminal ten zlokalizowany będzie na końcu linii nr 201, która po modernizacji zapewni szybki i sprawny przewóz towarów do naszego portu. Liczymy, że wpłynie to na wzrost zainteresowania korzystaniem z usług przeładunkowych Portu Gdynia nie tylko wśród polskich operatorów logistycznych, ale też wśród potencjalnych klientów z innych krajów – ocenia w rozmowie z portalmorski.pl Adam Meller, prezes Portu w Gdyni.
W ramach modernizacji linii kolejowej nr 201, o której mówi Meller, planuje się przede wszystkim dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa oraz elektryfikację całej linii.
Rozwój infrastruktury pozwoli na zwiększanie wolumenu przeładunków kolejowych i morskich, co leży w interesie portu w Gdyni. Z terminalu w Emilianowie korzystać będzie także port w Gdańsku, a być może także planowany port w Elblągu po przekopie mierzei. Przyszłościowo być może Emilianowo będzie też odgrywać istotną rolę dla portów w Szczecinie i w Świnoujściu, najpierw będzie trzeba jednak zmodernizować infrastrukturę, w tym w szczególności zelektryfikować odcinek Piła – Krzyż.