Ścieżka rowerowa wzdłuż Focha i Kruszwickiej: Radni zdecydują o rozpoczęciu inwestycji



Wielokrotnie pisaliśmy o zamiarach ratusza budowy infrastruktury rowerowej wzdłuż ulicy Focha, wraz ze zjazdem bulwary przy Operze Nova oraz pomyśle budowy traktów rowerowych wzdłuż Kruszwickiej i Placu Poznańskiego. Było ogłaszanych kila przetargów, których nie udało się rozstrzygnąć. Istnieje szansa, że jest to jedna z ostatni naszych publikacji poświęconych kwestii przetargowej.

 

Przymiarki do budowy infrastruktury rowerowej, właściwie bo obu stronach ulicy Focha, trwają od dobrego roku. Był problem jednak ze znalezieniem wykonawcy, początkowo przetargi ogłaszano razem z pracami z związanymi z budową tzw. przystanku wiedeńskiego przy Focha, który powstał kilka miesięcy temu. Jeżeli chodzi o budowę infrastruktury rowerowej wzdłuż Kruszwickiej i Placu Poznańskiego, tutaj również był problem ze znalezieniem wykonawcy.

 

Ostatni przetarg na oba zadania ogłoszony został 17 grudnia, otwarcie ofert nastąpiło 15 stycznia, z racji tego, że były one wyższe od założonego budżetu przetarg póki co nie został rozstrzygnięty. Nie podjęto jednak też decyzji o jego unieważnieniu. Żeby wybrać do każdego z tych zadań najtańszą ofertę potrzeba dodatkowo około 2 mln zł. W środę Rada Miasta Bydgoszczy będzie dyskutować nad korektą budżetu na 2020 rok, w propozycji korekty prezydenta znajduje się zwiększenie finansowania dla tych zadań rowerowych. Jeżeli radni przyjmą korektę, to w pierwszej połowie marca powinniśmy się spodziewać rozstrzygnięcia przetargu wyborem wykonawców, prace ruszyłyby w tym roku.

 

O planowanych inwestycjach

Po stronie północnej od ronda Grunwaldzkiego mamy już ścieżkę rowerową biegnącą przez skrzyżowanie z ulicą Królowej Jadwigi, aż do ulicy Garbary, a następnie odcinek traktu pieszo-rowerowego. Plany zakładają, aby na wysokości Opery Nova powstał zjazd dla rowerów w kierunku ulicy Marcinkowskiego, przez co sprawną komunikację z rondem Grunwaldzkim zyska Śródmieście. Obecnie rowerzyści muszą znosić rowery, co nie jest zbyt wygodne rozwiązane.

 

Po stronie południowej planuje się budowę traktu rowerowego od ronda Grunwaldzkiego, poprzez skrzyżowanie z ulicą Czartoryskiego, a następnie budowę pochylni nieopodal Opery Nova, która pozwoli rowerzystą wygodnie zjechać na bulwary prezydenta Narutowicza, czyli nabrzeże nieopodal Opery Nova. Tam wyznaczony będzie trakt dla rowerów biegnący, aż do ulicy Mostowej.

 

Koncepcja budowy zjazdów rowerowych z ulicy Focha w kierunku nabrzeża Narutowicza (na dole) oraz ulicy Marcinowskiego (na górze)

 

Na wysokości pochylni umożliwiających zjazdy na nabrzeże Narutowicza oraz w ulicę Marcinkowskiego, w przyszlości powstać ma przejazd rowerowy przecinający ulicę Focha oraz tory tramwajowe  Są to plany przyszłościowe, bowiem przetarg kończy się przed Mostami Solidarności.

 

Wzdłuż Kruszwickiej ścieżki rowerowe powstaną po obu jej stronach łącząc Rondo Grunwaldzkie z Placem Poznańskim, ponadto w przejściu podziemnym pod Placem Poznańskim zostanie wyznaczone miejsce dla infrastruktury rowerowej.

 

Widok Plac Poznański / materiał UMB