W lipcu działacze Stowarzyszenia na rzecz transportu publicznego w Koronowie na konferencji prasowej przed dworcem Bydgoszcz Główna zaapelowali do samorządów z województwa o skorzystanie z szansy jaką jest program Kolej Plus. Wczoraj stanęli w tym samym miejscu, aby podsumować podjęte przez samorządy działania. Dzisiaj (26 sierpnia) mija ostatni termin zgłaszania wniosków do programu Kolej Plus.
– Wykluczenie komunikacyjne jest czymś co dotyka codziennie blisko 14 mln Polek i Polaków – mówił Michał Wysocki. W opinii Stowarzyszenia na rzecz transportu publicznego w Koronowie przeciwdziałać temu można odbudowując nieczynne linie kolejowe, bądź budując nowe linie – Podczas, gdy Europa ulepsza linie kolejowe, modernizuje je, to w Polsce mamy sytuację odwrotną
W lipcu Stowarzyszenie proponowało realizację kilku przedsięwzięć w ramach Kolej Plus w naszym województwie. Dość poważną barierą okazały się jednak finanse, bowiem sfinansowanie 15% wkładu własnego jest poza budżetem miast powiatowych i powiatów – Gminy by chciały, ja też uważam, że powinno to być finansowe z Urzędu Marszałkowskiego, powinno to państwo finansować, nie powinny gminy 15% wkładu własnego zapewniać z własnego budżetu, zwłaszcza sytuacji jaka jest teraz – dodaje Wysocki.
Przy udziale Stowarzyszenia udało się zgłosić dość ciekawy projekt budowy kolei z Bydgoszczy do Koronowa, a następnie przez Sośno do Więcborka, aby dalej wykorzystać istniejące tory w kierunku Sępólna Krajeńskiego i Chojnic – Według naszego projektu pociąg z Bydgoszczy do Koronowa jechałby 20 minut, a do Sępólna Krajeńskiego, czyli najdalej wysuniętego na północ miasta województwa kujawsko-pomorskiego było by to 63 minuty – wyjaśnia Rafał Wąsowicz.
Więcej o tej koncepcji pisaliśmy w poniedziałek – Prezentujemy koncepcje skomunikowania Bydgoszczy z Chojnicami przez Koronowo
Wąsowicz chwalił, że projekt koronowski jest na tle innych wniosków, które składane są w różnych częściach Polski, dość dobrze przygotowany, bowiem już na tym etapie opracowano takie zagadnienia jak geometrie ułożenia torów, wskazano miejsca mijanek (linia projektowana jest jako jednotorowa), a także opracowano czas przejazdu i wstępny rozkład jazdy. Pomagai w tym stowarzyszeniu eksperci zajmujący się tego typu zagadnieniami zawodowo.
O ile projekt ten został złożony, to wyzwaniem dla jego realizacji może być zebranie 15% wkładu własnego przez leżące przy projektowanej linii samorządy, dlatego Stowarzyszenie apeluje o zaangażowanie się finansowe Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Liczymy na to, że nasza działalność i zwrócenie uwagi na ten problem sprawi, że Urząd Marszałkowski podejdzie do tej sprawy poważnie – mówi Michał Wysocki.
– Zadaniem gmin jest, w tym przypadku, infrastruktura okołokolejowa, a więc budowa parkingów, budowa stojaków rowerowych, zapewnienie tam, gdzie to będzie konieczne komunikacji autobusowej gminnej, która dowoziłaby do stacji kolejowej mieszkańców, ale sam wkład powinien być zadaniem po stronie Urzędu Marszałkowskiego – podkreśla Rafał Wąsowicz.