Świecie walkę o kolej już odpuściło

Świecie jest jednym z największych miast w Polsce, które znajduje są poza siecią kolejową, w przeszłości co prawda tory do Świecia nad Wisłą docierały, ale zostały rozebrane. Odbudowa torów do Świecia miała być jednym ze sztandarowych celów rządowego programu Kolej Plus. Samorządy jednak do programu nie przystąpią – jak tłumaczą – nie stać ich.

Wstępne studium przywrócenia kolei do Świecia, poprzez skomunikowanie miasta ze stacją Terespol Pomorski, opracowano przy okazji prac studialnych nad modernizacją linii kolejowej nr 131 (Bydgoszcz – Tczew) do 200 km/h. W programie Kolej Plus co prawda wymieniono już na etapie jego ogłaszania kilka projektów, które byłyby traktowane priorytetowo, ale lista inwestycji nie jest zamknięta, bowiem program opiera się o oddolne działania samorządów. W ramach Kolej Plus rząd sfinansuje 85% kosztów inwestycji, pozostałe 15% muszą znaleźć samorządowcy.

 

Według szacunków PKP PLK koszt budowy linii Terespol Pomorski – Świecie to 0,5 mld zł. Oznacza to, że około 45 mln zł wyłożyć musiałaby strona samorządowa. Władze Świecia twierdzą, że nie stać ich na to, w szczególności w recesji wywołanej przez COVID-19. Rocznie na inwestycje Świecie wydaje około 40 mln zł, stąd też ujęcie tej inwestycji mocno wpłynęło na inne inwestycje gminne. Również powiat świecki nie jest zainteresowany partycypacją w kosztach tej inwestycji, podobnie podchodzi Województwo Kujawsko-Pomorskie. W rezultacie temat został odpuszczony.

 

Termin składania wniosków do programu Kolej Plus mija natomiast w środę 26 sierpnia.

 

Najprawdopodobniej z naszego województwa zostanie zgłoszony tylko jeden projekt – budowa ciągu komunikacyjnego Bydgoszcz – Koronowo – Więcbork – Chojnice. Szerzej tę koncepcję przedstawimy jutro, wraz z propozycją przystanków i potencjalnymi czasami przejazdu.