Tak planuje się poprowadzić główne korytarze rowerowe w naszym województwie



Powoli do końca trwają prace nad opracowaniem mapy przebiegu europejskich dróg rowerowych EuroVelo 9 i EuroVelo2 przez województwo kujawsko-pomorskie. Mapa obejmie też dodatkowo Wiślaną Trasę Rowerową, która uzupełniałby oba szlaki EuroVelo. Obecnie cały czas trwają konsultacje nad przebiegiem, są już jednak pewne założenia robocze.

 

Droga EuroVelo9 nazywana jest też ,,Bałtyk – Adriatyk” – biegnie przez Polskę, Czechy, Austrię, Słowenię, Włochy i Chorwację. W okolicach Kruszwicy droga EuroVelo9 skrzyżuje się z drogą EuroVelo2. Droga EuroVelo2 zaczyna się w Irlandii i biegnie przez Wielką Brytanię, a następnie już na kontynencie przez Holandię, Niemcy, Polskę, Białoruś, aż do stolicy Rosji Moskwy. Dla kujawsko-pomorskiego przyjęto przebieg: Mogilno – Strzelno – Kruszwica – Włocławek. Opracowana mapa pozwoli w dalszej kolejności na oznakowanie tras w terenie, wstępnie opracowano już nawet koncepcję wizualną znaków.

 

Jak pisaliśmy już kilka dni temu, od północy droga EuroVelo9 biec będzie wzdłuż wiślanej trasy rowerowej. Nie ma ostatecznej decyzji czy po wschodniej czy zachodniej stronie Wisły. Bardziej prawdopodobna wydaje się zachodni wariant, w którym co prawda droga nie obejmowałaby Grudziądza, ale go blisko zahaczała (w planowaniu tras rowerowych raczej się stawia na naturę), ale później obejmowała Świecie, Gruczno, Strzelce Górne i Strzelce Dolne, docierając do Fordonu. W drugim wariancie do Bydgoszczy droga EuroVelo dotarłaby od strony Ostromecka.

 

W Bydgoszczy doszłoby do rozejścia się przebiegu Wiślanej Trasy Rowerowej i drogi EuroVelo9. WTR odbijać ma albo w okolicach pętli tramwajowej na Toruńskiej, albo w okolicach ulicy Otorowskiej, dalej biegnąć na Toruń i Włocławek. EuroVelo9 natomiast z Bydgoszczy biec ma do Barcina, rozważane są jednak cztery warianty: pierwszy przez Emilianowo – Piecki i Brzozę; drugi przez Trzciniec i Prądki oraz trzeci przez Solec Kujawski i Nową Wieś Wielką. Wadą tych trzech pomysłów jest brak odpowiedniej infrastruktury rowerowej. Czwarty pomysł, o którym pisaliśmy w sobotę, popierany przez działający przy bydgoskim samorządzie Zespół ds. Polityki Rowerowej zakłada przebieg drogi przez Bartodzieje, następnie wzdłuż Brdy, Kanału Bydgoskiego i Noteci do Barcina. Barcin być może będzie węzłem, gdzie EuroVelo9 skrzyżuje się z EuroVelo2.

 

Według wstępnych założeń takim węzłem był rozważany Inowrocław, który po zaprezentowaniu wstępnych wariantów znajduje się już nieco na uboczu. Z Barcina EuroVelo9 biec miało albo w kierunku Żnina, zahaczając po drodze o Biskupin, a dalej w kierunku województwa wielkopolskiego np. na Gniezno lub jak zakładał w założeniach do projektu Urząd Marszałkowski biec w kierunku Pakości i Kruszwicy (ten wariant jest odradzany z uwagi na bliskość zakładów sodowych), która stałaby się w takim wypadku węzłem łączącym oba szlaki, a dopiero później biec w kierunku Wielkopolski.

 

Mapa rozważanych koncepcji:

 

Opracowanie w ramach projektu: Eco-Cicle Interreg Europe

 

Natomiast droga EuroVelo2 powinna w dużej mierze opierać się o Szlak Piastowski – od zachodu albo przez Mogilno i Strzelno do Kruszwicy, bądź z Trzemeszna w województwie wielkopolskim do Strzelna i dalej do Kruszwicy. W innym wariancie Biskupin byłby tez częścią EuroVelo2, czyli rozważany jest też jako węzeł. Z Kruszwicy na wschód rozważany jest przebieg przez Dobre, Ciechocinek do Włocławka, gdzie EuroVelo2 krzyżowałoby się z Wiślaną Trasą Rowerową.

 

Wspomniany Inowrocław byłby ujęty specjalnym łącznikiem z Kruszwicą, od strony dworca na Mątwach.

 

Jak widać jest rozważanych dużo opcji, sama mapa rozważanych tras wydaje się skomplikowana w czytaniu, co pokazuje, że najważniejsze decyzje jeszcze przed nami.