Trwają pracę przywracające drożność Noteci po samą Pakość



OpenStreetMaps

OpenStreetMaps

Rzeka Noteć jest ważną częścią drogi wodnej E-70 łączącej Rotterdam z Kłajpedą, jej przebieg wykracza jednak poza ten historyczny szlak komunikacyjny, biegnąc na południe w kierunku Kujaw. Obecnie przygotowywana jest inwestycja poprawiająca drożność morfologiczną na Noteci od Pakości do Krostkowa, prace fizyczne wykonane mają być w przyszłym roku.

 

Krostkowo to odcinek Noteci położony nieopodal Wyrzysk. Prace związane z przywracaniem drożności morfologicznej obejmą budowę 6 przepławek seminaturalnych, w celu ułatwienia możliwości naturalnej migracji ryb. Takie przepławki mają powstać w: Pakości, Łabiszynie, Dębniku, Starej Noteci Rynarzewskiej, Nakle Zachód i Gromadnie.

 

Na 2021 rok zaplanowano także odbudowę jazu w Antoniewie nieopodal Łabiszyna. Główne prace na odcinku objętych drogą wodną E-70, planowane w nowej perspektywie finansowej UE, według Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej mogą być realizowane po 2023 roku, ,w celu zapewnienia drodze wodnej według obecnego przebiegu II klasy żeglowności.

 

W konwencji AGN Polska zobowiązała się zapewnić na E-70 przynajmniej IV klasę żeglowności, co jednak w obecnym układzie, z uwagi na kolistość brzegów oraz infrastrukturę mostową będzie niemożliwe. Stąd też planuje się wypracować nową koncepcje przebiegu drogi wodnej E-70, w ramach połączenia Odry z Wisłą.