Koncerty Maryjne z Różą to niezwykle cena inicjatywa, bowiem każdego roku przez cały maj przetacza się masa utworów, często mających za sobą parę wieków, w których kształtowały łacińską tożsamość kontynentu. W tym roku koncerty z powodu epidemii się nie odbywają, choć być może uda się je zorganizować na jesień, na dzisiaj przygotowaliśmy natomiast do posłuchania zestawienie pięciu utworów z ostatnich lat.
Na początek Psalm 88 w kompozycji zmarłego w 2010 roku Marka Jasińskiego. Kompozytor głównie związany był ze Szczecinem, ale pracował również na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Psalm 88 w jego kompozycji to prawdziwe arcydzieło, w trakcie VII edycji Koncertów Maryjnych z Różą ten utwór wykonał Chór Kameralny Akademii Muzycznej wraz z Chórem Akademickim Collegium Medicum w Bydgoszczy:
{youtube}Yd2YMcbdGDA{/youtube}
„Abendlied” to związana z Wielkanocą pieśń niemieckiego kompozytora Josefa Rheinbergera. Utwór ten w VIII edycji koncertów zaprezentował Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego:
{youtube}8T5Hdzl8ffQ{/youtube}
Laudate Dominum, czyli z łacińskiego ,,Chwalmy Pana” według kompozycji Ch. Gounoda. W trakcie VII edycji utwór ten w robiącej wrażenie formie zaprezentował chór o takiej samej nazwie z Łochowa:
{youtube}fVzmxOXfqZs{/youtube}
Credo IV, czyli jedna z łacińskich aranżacji wyznania wiary, w wykonaniu Scholi Gregoriańskiej ,,Vox Cordis” z parafii pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Bydgoszczy, w trakcie VII edycji koncertów:
{youtube}N0dL6orY030{/youtube}
Na koniec fragmenty występu tworzonego przez zawodowych bydgoskich muzyków Triumphal Bass Quintet, z ubiegłorocznej edycji Koncertów Maryjnych z Różą. W materiale: Sonata Die Bankelsangerlieder nieznanego kompozytora oraz fragment ,,Ave Maria” F. Schuberta. Wokal: Agnieszka Olszewska:
{youtube}PJtIjRoYI14{/youtube}