Budowa kolei do Koronowa i Sośna znalazła się na zakręcie



Listopad zbliża się nieubłaganie, stąd też czasu na opracowanie studium ekonomicznego, aby znaleźć się na liście rankingowej programu Kolej Plus coraz mniej. W lipcu informowaliśmy o otwarciu ofert dla koncepcji budowy linii kolejowej z Bydgoszczy do Koronowa, następnie Sośna i Więcborka, wraz z modernizacją linii nr 281 z Więcborka do Chojnic. Przetargu nie można rozstrzygnąć z powodu braku montażu finansowego.

 

Najtańsza oferta jaka pojawiła się w tym postępowaniu opiewa na blisko 800 tys. zł, brak zainteresowania początkowo zainteresowanych mniejszych gmin oraz powiatów bydgoskiego i sępoleńskiego partycypacją sprawia, że nie można zlecić wykonania tego studium.

 

W koronowskim magistrackie, który jest liderem tego projektu dowiadujemy się, że około 240 tys. zł zadeklarowało Województwo Kujawsko-Pomorskie, po blisko 60 tys. zł miasta Bydgoszcz i Chojnice. Zakładając, że Koronowo dołoży kolejne kilkadziesiąt tysięcy, jest to póki co jedynie połowa montażu.

 

Program Kolej Plus zakłada dofinansowanie z budżetu państwa 85% wartości zadania inwestycyjnego. Lista rankingowa projektów, które będą dofinansowane powstanie w oparciu o wstępne studia, które zaitesowane samorządy muszą opracować w swoim zakresie.

 

Wstępnie do programu Kolej Plus zgłoszono w naszym województwie też inne projekty, chociażby skomunikowanie Żnina z Szubinem i Bydgoszczą oraz w innym wariancie z Inowrocławiem. Wszystkiego koncepcje poza koronowską zostały jednak porzucone.