Od dwóch lat podkreślamy, że uznanie Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej przez Komisję Europejską, to nasza ogromna szansa na szybszy rozwój. Obecnie węzeł Bydgoszcz znajduje się w sieci kompleksowej (drugorzędnej) TEN-T, nasze aspiracje dotyczą jednak awansu na węzeł sieci bazowej, przy okazji planowanej na 2023 rok rewizji. Wczoraj dyskutowano o tym w Brukseli na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego.
Głos w tej debacie zabrał europoseł Kosma Złotowski, który pracuje również Komisji Infrastruktury.
– Łączenie potencjału różnych środków transportu to większa wydajność oraz niższe koszty. Rewizja Transeuropejskiej Sieci Transportowej to doskonała okazja do położenia większego nacisku na rozwój infrastruktury multimodalnej – mówił parlamentarzysta z Bydgoszczy – Realizacja tego celu wymaga nie tylko realizacji rozpoczętych już inwestycji, ale także wsparcia dla projektów, które niezasłużenie miały do tej pory niższy priorytet. Jestem przekonany, że węzeł transportowy Bydgoszcz, który jest dzisiaj częścią sieci uzupełniającej, spełnia wszystkie warunki aby w ramach planowanej rewizji TEN-T stać się ważnym elementem sieci bazowej. Istniejące i budowane w pobliżu Bydgoszczy szlaki kolejowe, drogowe oraz lotnisko uzupełni Terminal Intermodalny w Emilianowie. Mam nadzieję, że Komisja dostrzega wynikające z tego nowe możliwości
Według założeń sieci TEN-T – do 2030 roku planuje się wdrożyć sieć bazową, natomiast sieć kompleksową dopiero do 2050 roku. Największe środki w najbliższej dekadzie będą zatem kierowane do sieci bazowej, stąd też wydaje się ważne, aby po rewizji planowanej na 2023 rok, w tej sieci znalazła się Bydgoszcz. To szansa na przyśpieszenie rozwoju regionu nawet o kilkanaście lat.