Dzisiejsza droga krajowa nr 25 pomiędzy Tryszczynem i alejami Jana Pawła II wkrótce powinna zostać przemianowana na drogę wojewódzką nr 238. Jedna z aplikacji oferujących mapy w internecie już podaje taką numerację, co jak jednak się dowiadujemy jest trochę wyjściem przed szereg.
Zmiany w kategoriach i numeracjach dróg związane są z oddaniem do użytku całej obwodnicy Bydgoszczy w ramach drogi ekspresowej S-5, a będąc precyzyjnym także z odcinkami S-25 i S-10. Zgodnie z przepisami tzw. starodroża, które przebiegały przez miasto, powinny zostać zdegradowane do dróg niższej kategorii. Na początku roku Sejmik Województwa podjął uchwałę w sprawię zgody na przejęcie starodroży dróg krajowych nr 5 i 25 w obszarze Bydgoszczy. Procedurę tę powinno zakończyć nadanie numerów nowych dróg wojewódzkich przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
W aplikacji OpenStreetMap dawna droga krajowa nr 25, która rozpoczyna się w Tryszczynie i biegnie do Bydgoszczy, następnie przez Węzeł Zachodni do Ronda Grunwaldzkiego i ulicą Poznańską do Ronda Kujawskiego, skąd Kujawską do alei Jana Pawła II, widnieje jako droga wojewódzka nr 238. Pytaliśmy o ten numer w Zarządzie Dróg Wojewódzkich i poinformowano nas, że taki jest plan w projekcie nowej numeracji przygotowanej przez GDDKiA, ale formalnie jeszcze taki dokument nie został przyjęty.
OpenStreetMap
Dowiadujemy się też, że jest plan, aby numer drogi wojewódzkiej nr 239 miał odcinek dzisiejszej drogi krajowej nr 5, który zaczyna się w Aleksandrowie w gminie Osielsko i biegnie następnie alejami Armii Krajowej, ulicą Wyszyńskiego i dalej alejami Jana Pawła II (łącząc się z drogą wojewódzką nr 238) do węzła Bydgoszcz Południe w Stryszku.
Po tych zmianach jedyną drogą krajową biegnącą przez Bydgoszcz będzie droga nr 80 od węzła Pawłówek przez Osową Górę, Węzeł Zachodni, trasą W-Z, ulicę Fordońską do granic miasta na Moście Fordońskim.
Zgodnie z przepisami na Województwo Kujawsko-Pomorskie przejdzie obowiązek utrzymania tych dróg, ale tylko poza terenami Bydgoszczy, czyli będzie to odcinek między Tryszczynem i Czyżkówkiem oraz na terenie gminy Osielsko. Na terenie miasta będzie to obowiązek władz Bydgoszczy, który zresztą ciążył na nich także, gdy te drogi miały status drogi krajowej.