Kluczowy dla Bydgoskiego Węzła Logistycznego projekt się opóźnia



– Teraz zadeklarowany termin przez PKP PLK 2025 rok, mamy sygnały, że się opóźni. To jest duży problem, dlatego apeluję tutaj do wszystkich państwa jeżeli można popierać nasze działania. Wasze działania będziemy również popierali, bo ta linia 201 ma znaczenia, zarówno dla portu Gdynia, portu Gdańsk, ale też waszej aglomeracji – mówił 11 października podczas I Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku dyrektor w Porcie Gdynia Leszek Jurczyk. Media branżowe wskazują, że pojawiają się kolejne problemy.

Według masterplanu dla rozwoju kolei w Polsce linia kolejowa nr 201 ma być kluczowym szlakiem towarowym łączącym trójmiejskie porty z Bydgoszczą, a dalej ze Śląskiem oraz portami nad morzem adriatyckim w południowej Europie. Linia to jest jedną ze strategicznych inwestycji dla państwa, planuje się dobudowę drugiego toru oraz jej całkowitą elektryfikację. Proces inwestycyjny napotyka jednak na różne przeszkody.

 

Był plan, aby modernizacja ruszyła na początku ubiegłego roku. Nie ruszyła jednak na dobre do dzisiaj, bowiem do dzisiaj nie uzyskano prawomocnej decyzji środowiskowej (dla odcinka Kościerzyna – Gdynia). Postępowania środowiskowe mają to, że potrafią się ciągnąć nawet latami, byliśmy tego świadkami w przypadku przygotować do budowy odcinka Bydgoszcz – Toruń drogi ekspresowej S-10. Plany są ogłoszenia przetargów na prace budowlane na wiosnę 2022 roku, ale pojawia się kolejny problem. Rosnąca inflacja sprawiła,że koszty inwestycji w te 2,5 roku znacznie wzrosły. Szacunki z 2017 roku według Gazety Wyborczej to 1,6 mld zł, dzisiaj nieoficjalnie mówi się już nawet o 11 mld zł. Może to doprowadzić do okrojenia zakresu inwestycji.

 

Kluczowa inwestycja dla portów

Nie sposób się dziwić niepokojowi dyrektora Jurczyka, który wyraził kilka tygodni temu w bydgoskim ratuszu podczas I Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku, bowiem bez tej inwestycji polskie porty będą przegrywać z niemieckim Hamburgiem przeładunki z zachodniej Polski..Bez tej linii będzie też utrudniony rozwój terminalu w Emilianowie, czyli całego Bydgoskiego Węzła Logistycznego. O skali przeładunków w Bydgoszczy decydować będzie jakość skomunikowania z portami w Gdyni i w Gdańsku.

 

W oficjalnym podsumowaniu I Forum Bursztynowego Szlaku znajduje się postulat przyśpieszenia modernizacji linii kolejowej nr 201. Podczas tego Forum wskazywano również na potrzebę ujęcia instalacji systemu sterownia ruchem ERMTS do 2030 roku, aby ta linia spełniła wszelkie wymogi dla uzyskania statusu elementu sieci bazowej TEN-T. Obecnie linia nr 201 jest elementem sieci kompleksowej TEN-T, czyli drugorzędnej.