Młodzi mają chęci do walki o Kanał Bydgoski i drogę E70, ale rzeczywistość weryfikuje te marzenia

Młoda Bydgoszcz to organizacja skupiająca przedstawicieli młodzieżówek, głównie ze Zjednoczonej Prawicy. W sobotę postanowiła się upomnieć o status Kanału Bydgoskiego jako drogi wodnej E70, stąd też napisali listy do prezydenta Rafała Bruskiego oraz ministra infrastruktury o podjęcie wspólnych działań, dla poprawy jej żeglowności. Rzeczywistość jest już jednak znacznie bardziej skomplikowana.

 

Jako młodzi bydgoszczanie uprzejmie apelujemy o podjęcie prac przygotowawczych mających na celu uzyskanie koniecznych pozwoleń oraz decyzji, w pierwszej kolejności dla podniesienia parametrów żeglugowych śluz: Okole, Czyżkówko, Prądy, Osowa Góra, Józefinki oraz Nakło Wschód. Dostosowanie polskiego odcinka międzynarodowej drogi wodnej E70 do parametrów pozwalających na swobodną żeglugę transportową jest naszym wspólnym interesem – odczytał treść wystąpień do władz Bydgoszczy i ministerstwa Patryk Mróz.

 

Śluza Okole o której mówił Mróz przeszła jednak dopiero co remont, który zakończył się w 2019 roku spełniając jedynie parametry II klasy żeglowności, gdy porozumienie AGN, do którego zobowiązała się Polska dostosować drogę wodną E70 do IV klasy żeglowności. Gdy we wrześniu 2017 roku rozpoczynał się remont tej śluzy przedstawiciele RZGW w Poznaniu (jeszcze przed reformą wydzielającą RZGW w Bydgoszczy) wyjaśniali, że śluza ma status zabytku, zatem jej remont zakłada przywrócenie funkcjonowania technologii sprzed 150 lat. Nie ma też mowy o jej poszerzaniu, bez czego nie da się zwiększyć klasy żeglowności.

 

– Ten remont dwa lata się odbył i teraz pytanie – czego od tej śluzy oczekujecie? – dopytuje młodych- IV klasy?

 

– Może nie IV klasy, ale tego, żeby na spokojnie ta żegluga tam prowadzić. Jest to śluza wyremontowana/zrewitalizowana – odpowiada Mróz – Oczekujemy podniesienia klasy żeglugowej może nie do IV klasy, ale jak to wiemy jest to ciężkie, aczkolwiek żeby swobodnie mógł transport, barki mogły.

 

– Mówicie o drodze E70, to jaki macie pomysł na drogę wodną E70 – czy przewidujecie, że będą barki przez centrum Bydgoszcz z towarami płynąć? – pytam dalej.

 

– Jest to dosyć ciężka kwestia chociażby z tego powodu, że są mosty. Dlatego apelujemy o porozumienie Bydgoszczy z Ministerstwem Infrastruktury, RZGW, czy też jeżeli mówimy o mostach z GDDKiA – odpowiada młody polityk – Szanowni Państwo będziemy działać, jest to nasz wstępny apel.

 

Młodzi wskazywali też na problemy na śluzach na zachód od Bydgoszczy. Od kilku lat rząd prowadzi jednak wieloletni program remontowy – przed wspomnianą śluzą Okole wyremontowano chociażby Jaz Farny czy śluzę Brdyujście, przygotowywany jest też remont Osowej Góry i kolejnych śluz do Nakła, cały czas jednak mowa o standardzie II klasy.

 

O tym dlaczego obecna droga wodna E70 nie uzyska IV klasy żeglugowej piszemy dokładnie – Fakty o sytuacji drogi wodnej E70 i Kanału Bydgoskiego

 

[iframe width=”419″ height=”236″ src=”https://www.youtube.com/embed/Qk19FoBaJBI” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen ]