Opera i Emilianowo – czyli sesja budżetowa sejmiku z punktu widzenia Bydgoszczy



Opera i Emilianowo – czyli sesja budżetowa sejmiku z punktu widzenia Bydgoszczy

W poniedziałek Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego uchwalił budżet na 2022 rok. O tej debacie pisaliśmy już wczoraj, z radnym Romanem Jasiakiewiczem rozmawiamy już o typowo bydgoskich akcentach budżetu i sesji.

Po szerszą relację z obrad odsyłamy – Sejmik uchwalił budżet. Koalicja obawia się o środki unijne, opozycja mówi o wirtualnej strategii

 

Jednym z ważniejszych przedsięwzięć inwestycyjnych w 2022 roku będzie też rozbudowa Opery Nova, gdzie planuje się wydatkowanie prawie 27 mln zł na budowę IV kręgu oraz 3,7 mln zł na budowę parkingu podziemnego. Inwestycja ma zakończyć się w 2024 roku, Województwo Kujawsko-Pomorskie sfinansuje ją w połowie, drugą połowę dołoży Miasto Bydgoszcz.

 

Sejmik uchwalając budżet zgodził się też, aby Województwo Kujawsko-Pomorskie wydatkowało 1 mln zł na objęcie akcji w spółce, która budować będzie terminal w Emilianowie. O taki zapis w budżecie zabiegał bydgoski radny Roman Jasiakiewicz – To jest niełatwy budżet w czasie pandemii, niepewności co do środków pomocowych Unii Europejskiej udało się. Ogromnie cieszę się, że w budżecie województwa znalazła się kwota miliona złotych na przepustkę do przystąpienia do spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo. Jest zapewnienie zarządu województwa, że jest wola, aby Samorząd Województwa do tej spółki przystąpił obok Miasta Bydgoszczy i głównego partnera Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Jest to więc bardzo dobra wiadomość.

 

Pod koniec obrad, również z inicjatywy Jasiakiewicza, przyjęto apel kierowany przede wszystkim do PKP PLK o przyśpieszenie modernizacji linii kolejowej nr 201, w którym czytamy – Ponad dwa lata opóźnień uderzą z jednej strony w Port Morski w Gdyni, dla którego zwiększenia dostępności komunikacyjnej zmodernizowana ma być linia kolejowa nr 201, a także w Węzeł Logistyczny Bydgoszcz, który za jej pośrednictwem skomunikowany jest z portami morskimi w Gdańsku i w Gdyni.

 

Kompleksowa modernizacja linii kolejowej nr 201, obejmująca przede wszystkim dobudowę drugiego toru oraz elektryfikację, miała zakończyć się w 2025 roku. Ostanie doniesienia mówią, że odcinek Maksymilianowo – Kościerzyna będzie gotowy dopiero w 2027 roku.

 

– Również został przyjęty zgłoszony przeze mnie apel do rządu, do PKP PLK o zintensyfikowanie prac na linii 201. Nie tylko Bydgoszcz, region kujawsko-pomorski oczekuje, ale także województwo pomorskie, Port Morski Gdynia. Ogromnie ważna inwestycja, ma już ponad 2 lata opóźnienia. Cieszę się,że ten apel sejmik dzisiaj przyjął – komentuje Jasiakiewicz.

[iframe width=”419″ height=”236″ src=”https://www.youtube.com/embed/oViF54jlSKI” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen ]