Pociągiem z Kcyni prawdopodobniej przez Nakło niż Szubin do Bydgoszczy

W najbliższym czasie PKP PLK powinno ogłosić przetarg na opracowanie dokumentacji dla modernizacji linii kolejowej nr 281 na odcinku Kcynia – Nakło oraz Kcynia – granica województwa. Ostatni raz pociągi rejsowe do Kcyni dojeżdżały w 2003 roku. W ostatnich latach podejmowane były inicjatywy w celu przywrócenia ruchu pasażerskiego.

Reaktywacja połączeń musiałaby zostać jednak poprzedzona, remontem którejś z linii kolejowych docierających do Kcyni. W Kcyni krzyżuje się linia nr 356 łącząca Bydgoszcz z Szubinem i Kcynią, a dalej Wągrowcem i Poznaniem oraz linia nr 281 łącząca Gniezno z Kcynią, Nakłem i Chojnicami. Na odcinku wielkopolskim linii nr 356 do Gołańczy przeprowadzono gruntowną rewitalizacje, wielu specjalistów tę inwestycje stawia za wzór jak rozwijać kolej, natomiast liczby przewożonych pasażerów pod względem pozytywnym samorządowców z województwa wielkopolskiego. O dalszą rewitalizację linii w kierunku Kcyni zabiegają nie tylko społecznicy i samorządowcy z kujawsko-pomorskiego, ale też usilnie samorządowcy m.in. z Wągrowca. Do tej pory nie było jednak większego zainteresowania wśród władz województwa z siedzibą w Toruniu.

 

Jest porozumienie na opracowanie dokumentacji

W ostatnich latach zaczęto jednak szukać rozwiązania, o ile rozpoczęcie inwestycji od odcinka Gołańcz – Kcynia wydawało się naturalne, to nie było jednoznacznie określonego dalszego wariantu skomunikowania Kcyni z Bydgoszczą, czy poprzez dalszą modernizację linii nr 356 do Szubina i Bydgoszczy, czy poprzez linie nr 281 do Nakła, które jest kolejowo z Bydgoszczą skomunikowane. Z wypowiedzi przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego wynika, że bardziej samorząd skłania się do wariantu przez Nakło, ale ostateczna decyzja ma wyniknąć z opracowanego studium.

 

Studium nie ma, ale jest wstępna decyzja

Na marcowej sesji Rady Miejskiej w Kcyni burmistrz Marek Szaruga poinformował radnych, że 26 lutego Województwo Kujawsko-Pomorskie zawarło porozumienie z PKP PLK na opracowanie dokumentacji przedprojektowej i projektowej dla odcinka od granicy województwa wielkopolskiego do Kcyni oraz od Kcyni do Nakła. Porozumienie zakłada, że koszty tego opracowania sfinansuje Województwo w ramach środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego. PKP PLK planuje ten przetarg ogłosić do połowy roku.

 

Z tak postawionej sprawy wynika, że nie będzie analizy wariantów przez Nakło czy przez Szubin, ale zostanie opracowana dokumentacja dla tego pierwszego wariantu. Modernizacja linii miałaby zostać zrealizowana w nowej puli Regionalnego Programu Operacyjnego, która na dzisiaj nie jest jeszcze uzgodniona z Komisją Europejską.