Inicjatywa skomunikowania Kcyni z Bydgoszczą ma szansę na przełom

Niedawno PKP PLK rozstrzygnęło przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka linii kolejowej nr 281 Kcynia – Nakło, wraz z budową mijanki. Środki na to pochodzić będą z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego z kończącej się perspektywy finansowej, co oznacza, że studium powinno powstać najpóźniej do jesieni przyszłego roku. Jest szansa, że być może uda się tę inwestycję sfinansować z funduszy centralnych np. KPO czy FEnIKS-a.


Jak wskazywaliśmy w poprzednich publikacjach, plany na inwestycje kolejowe Samorządu Województwa na najbliższe lata nie są ciekawe. Potwierdza to odpowiedź wiceministra Andrzeja Bittela na interpelację posła Bartosza Kownackiego, w której parlamentarzysta pytał o skomunikowanie Kcyni z Bydgoszczą czy to wspomnianą linią nr 281 lub linią nr 356 przez Szubin.

 

PKP PLK S.A. potwierdziła,żeUMWK-P nie zgłaszał do realizacji w perspektywie 2021 – 2027 projektów dotyczących modernizacji linii kolejowej nr 281 na odcinku kujawsko-pomorskim, jak również modernizacji linii kolejowej nr 356 od Kcyni do Bydgoszczy – poinformował wiceminister Andrzej Bittel. Potwierdza to nasze przypuszczenia, że w Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2021-2027 (z rozliczeniem do końca 2030 roku) marszałek środków na skomunikowanie Kcyni z Bydgoszczą nie przewiduje.

 

PKP PLK wpisuje jako projekt ponadregionalny

Szansę, że w najbliższych latach coś się pomiędzy Kcynią i Nakłem wydarzy jednak są, bowiem PKP PLK wpisało całą linię nr 281 od Gniezna do Kcyni jako potencjalny projekt ponadregionalny. Jak zostaną wolne środki w puli centralnej funduszy europejskich, być może uda się zrealizować fragment – w tym wypadku pomiędzy Kcynią i Nakłem bądź nawet kolejne odcinki np. Kcynia – Gniezno lub Nakło – Chojnice. Ten drugi odcinek pojawia się często w dywagacjach w naszym regionie, bowiem obecnie powiat sępoleński przez który przebiega ta linia, jest wyłączony z sieci kolejowej.

 

Marszałek obcina potencjalne inwestycje

W ramach wolnych środków z bieżącej perspektywy finansowej UE, województwo planowało opracować też dokumentacje na dwa odcinki linii nr 208: Tuchola – Grudziądz oraz Grudziądz – Brodnica, linię 207 od Grudziądza w kierunku Malborka (do granicy województwa pomorskiego) w ramach ciągu Toruń – Grudziądz – Malbork oraz dla budowy linii kolejowej Solec Kujawski – Port Lotniczy – Trzciniec.

 

Z wyjaśnień wiceministra Bittela wynika ,że z tych zadań oprócz odcinka Kcynia – Nakło, studium powstanie jedynie dla linii 207, natomiast dla projektu linii na lotnisko może zostać opracowane studium w ograniczonej formule. Na razie nie ma jednak ostatecznego porozumienia pomiędzy Zarządem Województwa i PKP PLK. Szansę, że coś się wydarzy się na linii nr 208 są niewielkie.