ZDMiKP planuje w najbliższym czasie ogłosił przetarg na obsługę 11 linii autobusowych od 2023 roku. Radna Grażyna Szabelska w interpelacji wskazuje na potrzebę ujęcia w warunkach przetargowych kar umownych za ujawniony zły stan techniczny pojazdów, które mogą zagrażać bezpieczeństwu pasażerów. Ma to wymusić na firmie, które wygra przetarg, większą troskę o jakość elementów technicznych pojazdu.
Obecnie 10 linii: 51, 53, 55, 56, 62, 67, 69, 73, 76 obsługuje prywatna firma Irex-Trans – umowa do 2023 roku. Nowy przetarg obejmie także nową linie nr 85. Pozostałe linie obsługuje bez przetargu miejski przewoźnik MZK.
Wojewódzka Inspekcja Transportu Drogowego cyklicznie kontroluje stan autobusów, dochodziło do ujawnienia niesprawności układów kierowniczych, w układach zawieszenia czy też opon w stanie, w którym autobusy nie miały prawa wyjechać na ulicę. Radna Grażyna Szabelska w tej sprawie składała interpelacje, jak poinformował jednak zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz, umowa pozwala miastu karać np. za brak punktualności, nie działającą klimatyzacje czy także problemy z bezprzewodowy internet Wi-Fi. Umowa nie przewiduje natomiast kar np. za zły stan opon, jak przyznaje bowiem Kozłowicz, samorząd nie ma kompetencji do kontrolowania stanu technicznego autobusów.
Radna w wystąpieniu sprzed kilku dni wskazuje na potrzebę ujęcia tego problemu w nowych umowach oraz w planowanym wkrótce postępowaniu przetargowym – Jeśli Pan Prezydent zdecyduje się na organizowanie przetargów w sprawie obsługi części linii autobusowych, należałoby rozważyć wprowadzenie takiej zastrzeżenia i takiej formy odpowiedzialności w postaci kar za stan techniczny pojazdów, już na etapie umowy lub przetargu zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie – pisze radna w interpelacji – Jednocześnie zaznaczyć trzeba, że nie będzie wymagało to przekraczania przez ZDMiKP swoich kompetencji i kontrolowania stanu technicznego pojazdów, kary byłyby bowiem nakładane w przypadku ujawnienia nieprawidłowości przez kompetentne instytucje np. Inspekcję Transportu Drogowego lub Policję.
Radna Grażyna Szabelska podkreśla w tej interpelacji, że większa odpowiedzialność przewoźników za stan autobusów, to lepszej jakości tabor na bydgoskich ulicach.
Przetarg powinien wnosić elektromobilność i ekologię
Uchwalona jesienią przez Radę Miasta strategia dotycząca elektromobilności zakłada, że od 2023 roku w miejskiej flocie mają być przynajmniej 23 autobusy tzw. zeroemisyjne o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, z tego 22 należeć do prywatnego przewoźników. Na dzisiaj nie mamy żadnych takich autobusów we flocie.