Rowerowo Metropolia Bydgoszcz najlepsza w kategorii powyżej 200 tys. mieszkańców. Puchar Rowerowej Stolicy Polski zostaje w Nowej Soli

Fot: Bogusław Białas

Fot: Bogusław Białas

Wraz z końcem czerwca zakończyła się trzecia edycja rywalizacji o tytuł Rowerowej Stolicy Polski. Dla Bydgoszczy jest to ważna inicjatywa nie tylko za sprawą rywalizacji w przejechanych kilometrach, ale to właśnie w bydgoskim ratuszu narodził się pomysł organizacji tego typu ogólnopolskiej zabawy, Bydgoszcz jest też głównym koordynatorem.

Trzecią edycję z rzędu bezkonkurencyjna okazała się Nowa Sól – kolejność na podium oparta jest o system punktowy, który przelicza liczbę przejechanych przez mieszkańców obszaru kilometrów przez populację, aby mniejsze miasta nie były z góry na przegranej pozycji. Nowa Sól z racji bycia trzeci raz z rzędu triumfatorem, zachowa przechodni Puchar Rowerowej Stolicy Polski na stałe – Taki był cel od samego początku, od pierwszej edycji. Chciałbym podziękować panu prezydentowi Bydgoszczy i całemu miastu Bydgoszcz za wspaniały pomysł. W Nowej Soli przeszło najśmielsze oczekiwania to, jak można zmobilizować ludzi – mówi prezydent Nowej Soli Jacek Milewski. Drugie miejsce zajęła Biała Podlaska. Metropolia Bydgoszcz była 10.

 

Głównym celem zabawy jest jednak promowanie zdrowego trybu życia i roweru jako środka transportu. Przez cały czerwiec mieszkańcy 53 miast prezydenckich przejechali na rowerach łącznie ponad 7 mln kilometrów.

 

Przyjmując, że 1 kilometr przejechany na rowerze zmniejsza ślad węglowy w atmosferze o 36,7 grama, to mamy w ten sposób uzyskany ekwiwalent ponad 2,5 tys. ton.

 

Bydgoszcz też ma puchar

W trzecie edycji dodatkowo przyznano puchary dla najlepszych gmin w różnych kategoriach wielkościowych. Nowa Sól wywalczyła dodatkowy puchar jako najlepsza do 50 tys. mieszkańców. W kategorii 50-65 tys. wygrała Biała Podlaska; w kategorii 65-100 tys. wygrało Gniezno; zaś 100-200 tys. Gorzów Wielkopolski. Bydgoszcz zdobyła puchar w najwyższej kategorii powyżej 200 tys. mieszkańców.

 

W ramach drużyny Metropolii Bydgoszcz jeździło ok. 6,2 tys. uczestników. Bydgoszczanie przejechali blisko 1,1 mln km, mieszkańcy Osielska 109 tys. km, Białych Błot 62,3 km.