Sejmik wyraził zaniepokojenie opóźnieniami w modernizacji linii kolejowej nr 201



Sejmik wyraził zaniepokojenie opóźnieniami w modernizacji linii kolejowej nr 201

Według najnowszych zapowiedzi PKP PLK modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna ma zostać zakończona dopiero w 2027 roku, a nie jak planowano w 2025 roku. Jest to kluczowa linia dla funkcjonowania portu morskiego w Gdyni, a także dla przygotowywanego do budowy terminalu w podbydgoskim Emilianowie. W poniedziałek Sejmik Województwa przyjął apel o przyśpieszenie tej inwestycji.

PKP PLK chce dobudować drugi tor oraz zelektryfikować linie, niepokój budzi jednak opóźnienia jakie ostatnio potwierdziło PKP.

 

Ponad dwa lata opóźnień uderzą z jednej strony w Port Morski w Gdyni, dla którego zwiększenia dostępności komunikacyjnej zmodernizowana ma być  linia kolejowa nr 201, a także w Węzeł Logistyczny Bydgoszcz, który za jej pośrednictwem skomunikowany jest z portami morskimi w Gdańsku i w Gdyni – czytamy w stanowisku Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Apelujemy, aby Ministerstwo Infrastruktury priorytetowo potraktowało te elementy inwestycji, które bezpośrednio dotyczą wdrożenia parametrów sieci TEN-T,  czyli:
-dobudowy  drugiego toru na wspomnianym odcinku;
-pełnej elektryfikacji linii kolejowej nr 201;
-zapewnienia prędkości eksploatacyjnej dla pociągów towarowych przynajmniej w prędkości 100 km/h;
-dostosowanie stacji do obsługi pociągów o długości 750 metrów.
-zaplanowanie instalacji systemu ERMTS przed 2030 rokiem.

Spełnienie powyższych wymogów sprawi, że linia kolejowa nr 201 spełni wymogi dla sieci bazowej TEN-T. Stąd też Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego apeluje o poparcie przez polski rząd starań o uzyskanie przez linię nr 201 statusu linii sieci bazowej TEN-T oraz po raz kolejny wnosimy o poparcie starań o uznanie węzła Bydgoszcz, za węzeł sieci bazowej TEN-T.

 

Z wnioskiem o przyjęcie tego stanowisko wystąpił bydgoski radny Roman Jasiakiewicz.