Od wielu lat widzimy wzrost wykorzystania transportu intermodalnego, ale jak pokazują zapisy Krajowego Programu Odbudowy w Polsce odgrywa on wciąż mniejszą rolę niż w państwach zachodniej Europy. Dlatego jednym z kluczowych celów zdefiniowanych w KPO jest przyśpieszenie rozwoju tej gałęzi transportu, czemu przysłużyć mają środki pozyskane z Funduszu Odbudowy Europy. Bydgoszcz – a właściwie cały Węzeł Logistyczny Bydgoszcz – ma szansę być istotniejszym beneficjentem.
W Polsce odnotowuje się niższe wykorzystanie tej formy transportu w porównaniu z innymi państwami UE. Udział kolejowego transportu intermodalnego wyniósł w Polsce 10%, podczas gdy np. we Francji i Szwecji przekroczył 20%, a w Hiszpanii, Irlandii, we Włoszech i w Grecji przekroczył 50%. – czytamy w Krajowym Programie Odbudowy – Oznacza to konieczność dalszego wspierania rozwoju terminali na terenie Polski i uzasadnia koncentrację pomocy w tym zakresie na takich typach projektów.
Z KPO na ten cel przewiduje się wydatkowanie około 1 mld zł. Oprócz tego będą też środki, być może nawet i większe, z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Na dzisiaj trudno mówić o szczegółach, z uwai na negocjacje Umowy Partnerstwa.
Bydgoszcz ma potencjał
W ubiegłym roku do życia powołano spółkę Terminal Intermodalny Bydgoszcz, którego właścicielami docelowo będą zarówno spółki z grupy PKP, Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny (spółka komunalna) oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Celem jest budowa w bliskiej współpracy z portami morskimi w Gdańsku i w Gdyni kluczowego węzła przeładunkowego kolejowo-drogowego. Środki z KPO na rozwój tego typu infrastruktury mają być dzielone konkursowo na projekty o znaczeniu ponadregionalnym. Taki charakter zdaniem grupy PKP będzie miało na pewno Emilianowo.
Powstanie strategia rozwoju intermodalnego
W Krajowym Programie Obudowy wspomniano, że opracowywany jest dokument mający wskazywać kierunki rozwoju transportu intermodalnego w Polsce.