Uruchomiono szlak komunikacyjny łączący Adriatyk ze Skandynawią. Przebiega przez Bydgoszcz

Uruchomiono szlak komunikacyjny łączący Adriatyk ze Skandynawią. Przebiega przez Bydgoszcz

Operatorzy logistyczni Locni oraz Baltic Rail uruchomili stałe przewozy towarowe pomiędzy portem Koper w Słowenii nad Adriatykiem i Skandynawią. Ta inicjatywa zapewni wymianę handlową pomiędzy np. Szwecją i Arabią Saudyjską lub Egiptem. Nie bez znaczenia dla przyszłego rozwoju Węzła Logistycznego Bydgoszcz jest przebieg tego korytarza przez Bydgoszcz.

Na starcie pierwszy z operatorów operuje 5 razy w tygodniu pomiędzy Gdynią i Wrocławiem, drugi natomiast 3-5 razy pomiędzy Wrocławiem a Koprem przez teren Czech i Austrii. Kluczową rolę odgrywa tutaj Port Morski w Gdyni, w ramach rozwijanej inicjatywy autostrady morskiej Gdynia – Karlskrona.

 

Jak informuje się w materiale prasowym: transport z Oslo w Norwegii do Hajfy w Izraelu drogą morską trwa około 30 dni, natomiast drogą morsko-lądową port w Koprze do 14 dni. Port w Koprze skupia się na obsłudze statków z Turcji, Grecji, Algerii, Izraela, Arabii Saudyjskiej i Egitpu.

 

 

Koper od dawna zainteresowany współpracą logistyczną z Polską

W 2019 roku Port Koper (Luka Koper) stał się członkiem wspomagającym Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk, tworzone głównie przez samorządy województw w korytarzu Bałtyk – Adriatyk. Port w Koprze stał się pierwszym zagranicznym członkiem wspomagającym tę inicjatywę, a walne w tej sprawie odbyło się w Toruniu podczas forum Welconomy XXVI.

 

Na razie przez Bydgoszcz pociągi tylko przejeżdżają

Ważna rolę patrząc na tę inicjatywie intermodalnie odgrywa Wrocław, gdzie przeładowuje się częsc kontenerów przyjeżdżających z Kopru do Gdyni oraz w odwrotnym kierunku. Pozostałe kontenery mogą być wysyłane do innych miejsc docelowych.

 

Bydgoszcz takiej roli nie odgrywa bowiem nie ma u nas infrastruktury przeładunkowej. Zmieni się to w momencie wybudowania terminalu intermodalnego w Emilianowie. Wówczas operatorzy logistyczni być może będą uruchomiać np. pociągu z Kopru albo innego portu nad Adriatykiem jak Wenecja czy Rawenna do Bydgoszczy, gdzie część kontenerów można by skierować przez Gdynię do Skandynawii, ale także do portu w Gdańsku, a po przekopie Mierzei Wiślanej do Elbląga.