Umowa z prywatnym operatorem Irex-Trans, który obsługuje część linii autobusowych w ramach bydgoskiej komunikacji miejskiej zakończy się z końcem 2022 roku. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Miejskiej ogłosił przetarg na obsługę 11 linii autobusowych w latach 2023-2031. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, wykonawca nie będzie musiał posiadać autobusów elektrycznych lub hybrydowych.
Przetarg obejmuje obsługę następujących linii: 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85. Potencjalnych wykonawców powinniśmy poznać 28 czerwca, tego dnia planowane jest otwarcie ofert. Operator będzie musiał posiadać przynajmniej 45 autobusów fabrycznie nowych, wyprodukowanych najpóźniej w 2022 roku. Będzie to zatem tabor nowy, ale nie zawarto w specyfikacji przetargowej wymogu, aby był on elektromobilny. Miasto chce podjąć współpracę tylko z jednym partnerem, zatem oferta złożona w przetargu musi obejmować obsługę wszystkich tych linii.
Operator musi zapewnić internet Wi-Fi
W zamówieniu zapisano także taryfikator kar umownych – jeżeli dojdzie do stwierdzenia, że internet bezprzewodowy Wi-Fi w pojeździe nie działa, przewoźnik otrzyma 500 zł kary umownej, a jeżeli nie uda się tego problemu naprawić w ciągu kolejnych 48 godzin, to dodatkowo 2 tys. zł kary. W taryfikatorze nie zawarto natomiast już kar za zawinione działania skutkujące niebezpieczeństwem dla pasażerów, co może wiązać się chociażby ze złym stanem technicznym pojazdu. Warszawskie ZTM, które też obsługę części linii autobusowych powierzyło na drodze przetargu, takie sytuacje karze dość srogo.