Amerykanie rozpoczęli przedsprzedaż innowacyjnych kontenerów. Mogły one powstawać w naszym regionie



Fot: Staxxon

Jesienią firma Staxxon z New Jersey rozpoczęła przedsprzedaż składanych kontenerów, o czym w ostatnich tygodniach zrobiło się głośno w mediach branżowych. Ich patent ma pozwalać z miejsce jednego kontenera umiejscowienie pięciu złożonych, co dla operatorów logistycznych może przynieść ogromne zyski. Jeden z właścicieli chciał, aby te innowacyjne kontenery powstawały w Polsce, nad prototypami pracowano w naszym regionie – niestety ten przykład pokazuje, że jako Polska nie potrafimy budować warunków inwestycyjnych.

Składane kontenery są pożądane, bowiem wymiana handlowa nie zawsze jest równa, gdy z Chin do Europy przyjeżdżają zapełnione kontenery, to w drugim kierunku zapełnionych jest około 40%, co oznacza, że pozostałe wożą powietrze. W wymianie między Ameryką Północną i Azją ta dysproporcja jest jeszcze większa.

 

Amerykańska firma Staxxon patent na składany kontener wypracowała już wiele lat temu. Jeden z właścicieli tej firmy George Kochanowski, syn polskich emigrantów, chciał aby produkcja składanych kontenerów odbywała się w Polsce. Przez długie miesiące, w okolicach 2018 roku, rezydował w jednym z bydgoskich hoteli. W jednej z toruńskich hal mieliśmy okazję nawet oglądać jeden z prototypowych kontenerów, wówczas Kochanowski chwalił się, że wykorzystano w tej konstrukcji komponenty wyprodukowane przez firmy z naszego regionu, np. elementy drewniane dostarczała bydgoska Sklejka.

 

Wspomniany prototyp miałem okazję osobiście zobaczyć, o sprawie pisała też ,,Strefa Biznesu”, związana z ,,Gazetą Pomorską”.

 

– Przez ostatnie 40 lat szukany jest sposób jak zagospodarować puste kontenery, dlatego na takie wynalazek czekają największe światowe firmy – mówił nam w 2018 roku Kochanowski, który kreślił plany zatrudnienia w Polsce w ciągu 5 lat ponad 50 tys. osób. Bariery okazały się silniejsze, z jednej strony problem był ze zbudowaniem gospodarczego ekosystemu dla tworzenia wszystkich komponentów w Polsce, infrastruktura produkcyjna również nie była dostosowana, bardzo dużym problemem był też skomplikowany proces certyfikacyjny w Polsce. Prowadzono co prawda rozmowy z przedstawicielami rządowych agend, ale ostatecznie Polska nie była specjalnie wstanie zaoferować możliwości dla masowej produkcji Włodarze Staxxon chcąc być firmą globalną, musieli skupić się na państwach, gdzie ekosystem gospodarczy był znacznie bardziej korzystny.

 

A startup based out of New Jersey thinks it may have a solution to historic congestion at some of the largest ports in the US – pisał pod koniec maja główny portal Business Insider, co można przetłumaczyć, że Startup z New Jersey uważa, że znalazł sposób jak rozwiązać problem zatorów w amerykańskich portach.

 

Klip promocyjny Staxxon:
{youtube}DN0mYcfpKfA{/youtube}

 

Publikacje nie wskazują, gdzie odbywa się produkcja kontenerów, ale najprawdopodobniej jest to Azja.

 

George Kochanowski na naszym zdjęciu (wykonanym w Toruniu) 2018 rok.

 

Nasz wideoreportaż z 2018 roku:

{youtube}KifkUF4GxXg{/youtube}